Læsetid: 3 min.

Nordbrandt, den sjove surmuler

Danskheden revses i idylliske rammer, når Det Flydende Teater gør kærligt grin med brokkerøven Henrik Nordbrandt på Furesøen. Digteren fremstår dog en tand for ufarlig i denne hyggelige musikalske collage
Det Flydende Teater på Furesøen.

Per Morten Abrahamsen

10. juli 2013

Der lægges fra kaj en smuk sommeraften med et forventningsfuldt publikum, der er udstyret med både chokoladedyppede jordbær og hvidvin, da Det Flydende Teater tager Henrik Nordbrandt under kærlig behandling midt ude på Furesøen.

Alle er bænket langs kanten i bådfartens fine træbåd, der alt efter temperament er henholdsvis romantisk eller smagløst pyntet med dannebrogsflag, kunstigt græs og margueritter. Tre energiske picnic-piger (Anne Vester Høyer, Rosa Sand Michelsen og Özlem Saglanmak) i gummistøvler og strutskørt hopper om bord og hilser hjerteligt – alt for hjerteligt. De er tæt på og overskrider med vilje vores sociale grænser og intimsfære. Her er ikke noget mørke at gemme sig i, og det er ikke sådan at komme væk, medmindre man vil svømme.

Den milde panik over at tage så aktiv del i stykket dulmes af en veloplagt spiddende skåltale om danskheden og vores ulidelige flinkementalitet. Især Anne Vester Høyer brænder igennem som et skælmsk Nordbrandt-alter ego, der med sigende øjne og voldsom mimik får sat en ting eller to på plads om vores nationale hygge-disciplin.

Kæk forfladigelse

»Det mest typiske ved danskheden er, at den er så typisk,« lyder det spydigt og velkendt.

Alle ord i forestillingen er Nordbrandts egne, hentet fra dagbøger, digte og noveller, og der er en del at tage af. Lidt velvalgte meninger om jazz, religion, forår, drømme og depression bliver det således også til i denne danske frokost-setting, der kækt forfladiges med platte røde pølser og pissen i Furesøen.

Lydsporet består foruden af motorlarmen fra bådfarten af harmonika og xylofon, og lige så enkelt spænder kostumerne fra ovennævnte strutskørter til suits, overskæg og pibe over i slåbrok, sammensunkne skuldre og dybe suk. Virkemidlerne giver med sangene og den sketch-agtige opførsel mindelser til revygenren, hvilket yderlige understreges af stykkets slapstick-humor.

Den melankolske skeptiker kontrasteres igen og igen komisk af Furesøens idylliske rammer. Når Özlem Saglanmak råber Nordbrandts depressive frustration ud mod de sagesløse smukke breder: »Alt er griiiimt!«, eller når vi i det fornemme solskinsvejr hører om alle novembermånederne i »Året har 16 måneder«, forekommer det nærmest absurd. Andetsteds smiler vi af barndomserindringen om bladet Alt for damerne, som den unge Nordbrandt misforstod som Alf og damerne, og vi hviner næsten med, når båden i et drømmesyn forvandles til en Harley Davidson, der bogstavelig talt får fuld gas over bølgen blå.

Noget på spil

Vi er på den måde godt underholdt, men kun enkelte steder berører vi det rå og ømme, som Nordbrandt mestrer så gribende. Og så pludselig midt i alt det ufarlige og sjove rammer en sætning mellemgulvet uden efterfølgende punchline: »Alle sammenligninger falder ud til din fordel og min ensomhed«.

Her er der pludselig noget på spil. Her kan man ikke længere sidde – beklemt eller behageligt – tilbagelænet og småklukke af surmulen Nordbrandt. Her bliver han sitrende og vedkommende, og vi får et glimt at den vibrerende sjæl bag de mange følelsesladede ytringer om vores politik og samfund.

Det er en intensitet ved hovedpersonen, som forestillingens let tilgængelige underholdningssigte og vedholdende ironiske distance på sin vis forråder. Nordbrandt bliver i dette hjertelige, pjankede stykke temmelig ufarlig, og det er han sådan set ikke tjent med.

Jeg er ikke mine egne snørebånd værd. Tekst: Henrik Nordbrandt. Instruktør: Emil Hansen, Anders Lundorph. Komponist: Henriette Groth. Scenograf: Nikolaj Heiselberg Trap. Skuespillere: Anne Vester Høyer, Rosa Sand Michelsen, Özlem Saglanmak. Musikere: Frederike Mellquist, Nikolaj Kornerup.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu