Læsetid: 3 min.

Sanselighedi stride strømme

Dramaet ’To the Wonder’ tilbyder mere af alt det, der har gjort Terrence Malick til en levende instruktørlegende – nu blot med strejf af ufrivillig selvparodi
Ben Affleck og Olga Kurylenkos hovedkarakterer bliver aldrig meget mere end overflade og overstråles flere gange af bifigurerne.

Mary Cybulski

4. juli 2013

Typisk Terrence Malick at give sin film en titel, som signalerer uforfærdet ambition og dyb seriøsitet. I kærlighedsdramaet To the Wonder beviser han atter, at han er en af de mest højtidelige og uironiske instruktører nogensinde. Malick insisterer konsekvent og frygtløst på solnedgangen og de af vinden kærtegnede sivs særlige poesi. Og på at fremsætte på en gang store og æteriske udsagn om sandheden og kærligheden.

Hovedpersonerne er noget så sjældent som en fåmælt amerikaner (Ben Affleck) og hans ukrainske kæreste (Olga Kurylenko). Da de og hendes 10-årige datter flytter fra Paris til hans søvnige Oklahoma-flække af en hjemby, er der på flere måder tale om et bad move. Datteren føler sig ikke hjemme i den nye verden, og parforholdet sættes snart på prøve.

Overlegen æstetik

Instruktøren fylder 70 senere i år, men To the Wonder er blot hans sjette spillefilm siden debuten med Badlands i 1973. Hans signatur er dog så stærk og genkendelig, at Malicks ry og status langt overstiger den beskedne produktion.

Det er lige før, man kan slippe af sted med at påstå, at elsker man film, må man også i et eller andet omfang elske Terrence Malick. Han forstår nemlig i udpræget grad at fortælle på mediets egne præmisser – selv om ’fortælle’ ikke er det helt rette ord, da Malick som regel sætter stemning over plot.

Det er fortsat svært ikke at falde i svime over hans talent for at lade sindige kamerakørsler og klipperytme skabe en drømme-hypnotisk effekt. Og umuligt ikke at beundre hans stræben efter at føre tilskueren til det, der nok kun kan beskrives som en – lidt for smagfuld – billedæstetisk orgasme.

Kurylenkos figur er vistnok tidligere ballerina, og vi ser hende danse rundt på gyldne enge med udstrakte arme. En umiskendelig malick’sk fejring af sanselighed, som for første gang forekom mig prætentiøs. En spydig amerikansk anmelder skrev, at To the Wonder ligner en dyr parfumereklame. Uforskammet, men desværre ikke helt urigtigt.

I Malicks omdiskuterede Guldpalmevinder The Tree of Life fra 2011 lykkedes det ham at forene alle de æstetiske finter med et fængende familiedrama, der også trak tråde til større temaer som maskulin selvfølelse og amerikansk succesjagt. Denne gang er der dog ikke meget at holde sig beskæftiget intellektuelt med – eller følelsesmæssigt for den sags skyld. Det er overordentlig svært at leve sig ind i de to kønne og kedelige hovedpersoner, især fordi de spilles af to så ferske typer som Affleck og Kurylenko. Deres mangler sættes oven i købet i relief af to voldsomt karismatiske birolleindehavere, nemlig Javier Bardem og Romina Mondello. Bardem spiller en nødstedt præst, og hans 44-årige ansigt synes ubesværet at udtrykke ikke blot delstaten Oklahomas, men hele verdens trængsler. Hovedpersonernes lidelse bliver til gengæld aldrig andet end udvendig, hvorfor navnlig filmens sidste tredjedel er træg.

Nye tricks, tak

Det er dog interessant at se, hvordan Malick dristigt bryder sin lyrisk-poetiske stil op med næsten dokumentarindslag, hvor vi flygtigt møder, hvad der ligner og lyder som helt almindelige amerikanere. Og et simrende tema om forurening giver mening i sammenhængen, da Malick jo ynder at fremstille den sårbare natur som vis og besjælet.

Som gammel fan smerter det mig at måtte indrømme, men jeg nærmer mig så småt mit Malick-mætningspunkt. At dømme ud fra denne film, er hans sti ved at være fladtrådt og hans brønd ved at være tømt. Hvis denne gamle, geniale hund er i stand til at lære nye tricks, er tidspunktet afgjort kommet.

 

’To the Wonder’. Instruktion og manuskript: Terrence Malick. Amerikansk (Dagmar og Grand i København, Metropol i Aarhus og Cafebiografen i Odense)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu