Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Crazy shit

Ballen kan skildre det freaky som ingen anden, men selv er han helt normal
Kultur
30. august 2013

Det er sort-hvidt, fra Sydafrika, de fleste har man set før, og alligevel er det vildt fascinerende. 150 fotografier af amerikanske Roger Ballen, fra de allerførste til de nyeste, har fundet vej til Nikolaj Kunsthal, hvor de er installeret kronologisk fra Dorps-serien fra 1983 til Asylum fra 2012.

Det begynder godt. Slidte facader og ødelagte stuer. »Frontdoor, Hopetown« er en facade med et smadret træstykke over en skæv dør og en lægte presset ind ved en søjle og et vindue med et blomstret gardin. Det er en facade. Men det ligner en ophobning af tilfældigheder i bunden af en æske. Det er meget smukt.

Platteland-serien fra 1993 er berømt for sit billede af de to tvillinger med stritørerne. Serien går tæt på mennesker, men det er først i Outland fra 2001 og Shadow Chamber fra 2004, at det bliver rigtig freaky. Det er her vi lærer, at mennesker også ligner deres rotter eller deres grise. Men uanset hvor retarderede de er, og uanset hvor usle kår de lever under, så føler man sig ikke forlegen ved at se på dem. Man føler aldrig, at de udstiller sig selv eller bliver udnyttet, for de ser virkelig hver og en lykkelige ud. Uanset hvor tarveligt de bor, så griner de. Om der så er indrettet en rottekirkegård i hjørnet, så er smilet bredt. Man aner, at de befinder sig et andet sted – det, der i vores verden ser forfærdeligt ud, er kun en skal. Personerne på billederne har et andet sted, hvor de hører til, og hvor de har det vidunderligt, og hvor alt giver mening.

Hører vores verden til

De nye serier er ovenpå, men de er for meget. De er et virvar af tegn og dyr og freaks. Det er ikke længere kun tosserne, der opfører sig tosset. Det er også Ballen. Og han hører vores verden til, ikke deres. Det er fascinerende i et værk som Bent Back fra 2001, hvordan buen fra et stykke bukket jern på væggen går igen i en ældre mands ryg. Det er en lille detalje, men den er dybt fascinerende. Når Ballen selv begynder at iscenesætte hele rum så de ligner et værelse beboet af en outcast, så ender man hurtigt i noget, der bare er noller. Ballen er helt normal. Og det skinner igennem, når billederne bliver for opstillede.

 

Bedømmelse: 4/6

Roger Ballen – retrospective i Nikolaj Kunsthal, Nikolaj Plads, København til den 3. november.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her