Kierkegaard læst udefra

Var Kierkegaard den radikale omvæltnings tænker, den flygtende forfører eller provinsiel borgerskabsfilosof? Tre udenlandske Kierkegaard-læsere giver hver deres bud
23. august 2013

Jeg har andetsteds klaget over, at de danske forlag sidder fast i den biografiske andedam og ikke bruger Kierkegaards 200 års jubilæum som anledning til at oversætte og udgive nogle af de spændende skrifter, som den danske filosof har inspireret aktuelle internationale tænkere til. Derfor ser jeg med glæde på dette initiativ fra Informations Forlag, der udgiver tre små tekster om Kierkegaard af hhv. den britiske filosof Simon Critchley, den franske forfatter-filosof Pascal Bruckner og den norske forfatter Karl Ove Knausgård.

Mest stimulerende finder jeg uden tvivl Simon Critchley, der fokuserer på Kierkegaards ’tro’ som en erfaring, også en ikkekristen kan gøre sig: »Tro er en erklæring, der udvirker liv, en omvendelsesbevægelse, der skaber subjektivitet. (…) Selv de ikketroende – og faktisk især de ikketroende – kan have en troserfaring.« Således forstået kan troens åbenbaring også være den åbenbaring, man får i en forelskelse, af et kunstværk, en tanke, en politisk indsigt, for så vidt som man erklærer sig tro mod denne åbenbaring og lader sig ryste af den i sin grundvold.

»Troens fjende er ikke tvivlen, men derimod visheden«, skriver Critchley. »Den er defineret ved en grundlæggende uvished, et vist mål af tvivl og en radikal frihedserfaring.« Altså troen som en radikal modsætning til den dogmatik og det hierarki, som fik Kierkegaard til at rase mod den danske kirke. Hos Kierkegaard finder Critchley en udogmatisk, anarkistisk, magtfremmed og aktivistisk tro: »en subjektiv styrke, der kun tilegner sig handlekraft gennem en vedkendelse af svaghed«.

Dandy-Kristus

Hvis Critchley hos Kierkegaard hører kærlighedsbuddets uendelige etiske fordring, så føler Pascale Bruckner sig ganske modsat herligt befriet for vor tids etiske fordringer i Kierkegaards selskab. Den franske forfatter og nouveau philosophe er kendt som den kontrære stemme, der advarer mod dogmatismen i venstrefløjens (økokritiske og multikulturelle) etik, så naturligvis slutter han sig ikke til koret af venstreintellektuelle stemmer (Critchley, Badiou, Zizek), der udnævner Kierkegaard til radikal revolutionstænker, men fastholder ham i stedet i det franske firserbillede af en flygtende forfører, en »Dandy-Kristus«.

For Bruckner er Kierkegaard, med sine pseudonymer og sin brudte forlovelse, den rene muligheds tænker, og her generer det ham åbenbart ikke, at et af Kierkegaards pseudonymer, Johannes Climacus, peger på dét at fare vild i mulighed som en af fortvivlelsens former.

Kierkegaard i Beirut

Critchley læser Kierkegaard som etisk-religiøs, Bruckner læser ham som æstet. Knausgård læser ham for første gang. »Jeg har aldrig læst noget af Kierkegaard« skriver han i sit essay, der handler om, hvordan han i anledning af samme essay tager hul på forfatterskabet med Begrebet Angst og Frygt og Bæven, som han sidder og læser i Beirut. Essay’et stiller spørgsmålet om, hvilken relevans denne borgerskabsfilosof fra en lille europæisk provins og et andet århundred har på en majdag i Beirut i 2013, hvor forfatteren er præget af skam over at befinde sig i sin hvide, vesteuropæiske, mandlige, midaldrende glasklokke. Svaret forbliver lidt tåget, men Knausgård peger på det vertikale og det almene som dimensioner ved Kierkegaards tænkning, der går på tværs af tid og sted, også selv om en krænket mellemøstlig mand råber: »Den historie er vores, ikke jeres!«, da Knausgård fra en scene i Beirut fortæller om Kierkegaards brug af beretningen om Abraham og Isak. Til sidst skal vi have en lille sød historie om Knausgårds datter.

Bruckner er lidt for krukket, Knausgård lidt for autodidakt, men Critchley kan give et indtryk af den stadige sprængkraft i Kierkegaards tænkning. Og under alle omstændigheder gør det godt at få Kierkegaard sprængt ud af den danske guldalderramme.

Lilian Munk Rösing er kritiker på Politiken