Læsetid: 3 min.

Liv og glade dage på Kronborg

Shakespeare’s Globe Theatres lille tourtrup er ikke bange for at underholde i deres opførelse af den klassiske tragedie ’King Lear’. Uprætentiøs folkelig appel og glimt i øjet er i højsædet, mens dramaet på liv og død kommer i anden række
5. august 2013

 

Som dronningen til spejlet i Snehvide – ’Hvem er skønnest i landet her?’ – lyder det fra den aldrende, forfængelige Kong Lear (Joseph Marcell), da han gammel og træt af at regere vil dele kongeriget mellem sine tre døtre:

 

»Which of you shall we say doth love us most?«

De to ældste søstre kaster sig ud i formfuldendte, flatterende fraser, mens den sympatisk buttede, ærlige og ’åh så ren i sindet’-søster Cordelia (Bethan Cullinane) står helt tilbage for den slags strategiske smiger.

Hun viser hellere sin kærlighed i handling end ord, men det er den gamle gnavpotkonge – rigtig farlig bliver han aldrig – særdeles tonedøv over for. Og vupti, så er hun gjort arveløs. Denne eklatante mangel på dømmekraft får selvfølgelig vidtrækkende konsekvenser på flere plan. Storm, krig og galskab lurer. Øjne rives sågar ud og kastes til publikum!

Shakespeare uden filter

»Nothing will come of nothing,« svarer den fornærmede Kong Lear så berømt sin yngste datter. Sprogligt er der dog meget at komme til Kronborg efter. De danske tekster er rare at have i det dialogtunge stykke, når det gamle engelske sprog med »thee« og »thou« ruller kompetent ud over os, men sikken en fest det er at høre dette klassiske ’shakespearske’ uden oversætterfilter. Lækre ord som »legitimate« og »conspiracy« får en helt anden klang og pondus, når de som her udtales overtydeligt med dvælen ved hver enkelte stavelse. For slet ikke at tale om den snedige brug af vers til fornuftens tale og prosa til vanviddets. Det står knivskarpt på det smukke sprog.

Helt i Shakespeares ånd udfylder de otte skuespillere alle sammen lavpraktisk et væld af roller, ligesom scenografi og lydbillede er holdt helt enkelt. Blokfløjte og violin spilles fra scenen, når stemningen kalder på underlægningsmusik, og det bragende uvejr, hvor kongen og narren kæmper mod elementernes rasen, kreeres med bank på stålplader, alt imens scenetæppet rystes. Det er yderst effektfuldt, og den skrabede elizabethanske teaterstil, som Shakespeare’s Globe har gjort til deres varemærke, klæder klassikeren godt.

Dramatiske karakterer

Joseph Marcells King Lear bliver trods sine raseriudbrud aldrig en rigtig skræmmende skikkelse. Til gengæld er han hjerteskærende, efterhånden som pompen og pragten går af ham, og han strippes for alt. Inklusive sin forstand. Det er en menneskelig tragedie, der er til at tage og føle på, og som fornemt spejles af stykkets bihandling med den Gollum-agtige Poor Tom (Matthew Romain), der rager rundt i naturen badet i mudder. Helt blottet for den intellektuelle kapacitet, han havde som Gloucesters søn, Edgar.

Ruth Everett og Shanaya Rafaat er gode som de ældre søstre, Goneril og Regan, der triumferende nyder deres ondskab, og Bethan Cullinanes bly Cordelia-rolle matches flot af dobbeltrollen som den bramfri nar, som sætter ord på de uudtalte ting, der ellers ligger godt mellem linjerne. Denne klovnefigur holder sig, ligesom de onde søstre og Poor Tom, dygtigt fra at blive for flad og tegneserieagtig. Hatten af for det.

Desværre bliver rollerne som greven af Kent (Dickon Tyrrell), Edmund, Oswald og den franske konge (Oliver Boot) hovedsageligt brugt som comic relief, og det er synd.

Opsætningen kan ikke klandres for hverken at være opstyltet eller højpandet, men vægten på latter og forløsning tager ikke desto mindre brodden af den mørke tragedie og fjerner os fra den knugende følelse af blodig alvor på liv og død. Denne King Lear er snarere liv og glade dage.

’King Lear’. Shakespeare’s Globe Theatre. Instruktør: Bill Buckhurst. Scenograf: Jonathan Fensom. Skuespillere: Oliver Boot, Bethan Cullinane, Ruth Everett, Joseph Marcell, Rawire Paratene, Shanaya Rafaat, Metthew Romain, Dickon Tyrrell. Del af Hamletscenens Shakespearefestival på Kronborg Slot 1. – 10. august

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu