Læsetid: 2 min.

Den smukke Dorian og den tunge elefant

I hudfarvede tights og bar overkrop sveder de og trækker vejret, så det kan høres gennem Keith Jarrets inderlige klavertoner
De pensionerede balletprinser Nikolaj Hübbe (tv.) og Alexander Kølpin (liggende som elefantmanden) har for deres alder en imponerende fysik, men i balletten er vægten lagt på det karaktermæssige.

Isak Hoffmeyer

13. august 2013

Sommerballetten 2013 på Bellevue Teatret byder på talentfulde tjekkiske tvillinger i poetiske spejlinger og en lidt tung elefantballet med Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe, der er på scenen sammen for første gang i 22 år.

Den abstrakte genfortælling af Oscar Wildes roman The Picture of Dorian Gray går rent hjem med de betagende Bubenicek-balletbrødre, der ligner hinanden som to dråber vand. Med saft og kraft indfanger de bogens intense faustiske tema om den smukke Dorian, der giver sin sjæl for at tilrane sig evig ungdom. Han svælger i hedonistisk selvforelskelse, men for hver synd han begår, præges og ældes portrættet af ham. I denne raffinerede, enkle scenografi er det projiceret op på et slør, så billedet elegant forvrænges, når det bevæges.

Tvillingerne fortolker således individets kamp mod sig selv, og dermed udnyttes deres fysiske lighed til fulde.

I hudfarvede tights og bar overkrop sveder de og trækker vejret, så det kan høres gennem Keith Jarrets inderlige klavertoner. Det er en overlegen leg med synkronitet og spejlinger. En magtdemonstration af rå maskulinitet pakket ind i et poetisk, næsten organisk trinsprog.

Den florlette Raquél Martinéz, der knap rører gulvet, er et rørende romantisk pust, men ikke desto mindre er det den dynamiske magtkamp mellem Dorian og portrættet, der for alvor får hjertet til at banke. Det er storslået og uhyre enkelt. Ballet i absolut verdensklasse. Sikke en start.

Tung og teatralsk elefantmand

I det spritnye værk om elefantmanden ligger skønheden snarere i det dramaturgiske. De pensionerede balletprinser Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe har for deres alder en imponerende fysik, men vægten er klogeligt – omend lidt rigeligt – lagt på det karaktermæssige.

Hübbe er som den hvidklædte, noble læge en skarp, adræt kontrast til den forkrøblede Kølpin.

Han har som elefantmanden så rigeligt fysikken imod sig, at hans kantede bevægemønstre grænser til det ugraciøse. Urværk tikker og skramler som hans forpinte krop, når han ynkeligt krabber rundt efter den kolde omverdens forståelse og accept.

Undertegnede får dog aldrig rigtig ondt af denne elefantmand trods diverse påduttede bylder. Dertil er figuren for forklaret, historien for forudsigelig, og opsætningen for patosfyldt.

Når man dikteres, hvad man skal føle, bliver det unægteligt noget tungt og teatralsk at danse med, og her er vi netop snublende tæt på for meget dramatik og for lidt dans.

Louise Alenius’ varierede musikstykke sætter ellers et væld af stemninger dygtigt i scene, og flere tableauer fungerer godt. Ikke mindst i starten, hvor små fine elefantskygger kommer marcherende hen langs væggen i et dystert kvium-univers af galt cirkus.

Herfra går det videre til et lige så forstyrrende hospitalsunivers, når videnskaben giver sig i kast med vores arme vanskabning, og Mette Bødtcher tager kegler. Både som kærlig moderskikkelse, men særligt når hun til slut klædt i rødt saksesparker med knejsende, rank fremtoning. En spejlvæg glider afsluttende ned til selvransagelse. Så kan vi sidde der og kigge lidt på os selv. Denne anmelder ville dog hellere se lidt mere på de smukke Bubenicek-brødre ...

Sommerballet 2013 på Bellevueteatret. Koreografer: Cathy Marston, Otto og Jiri Bubenicek. Dansere: Raquél Martinez, Otto og Jiri Bubenicek i ’The Picture of Dorian Gray’. Alexander Kølpin, Nikolaj Hübbe, Mette Bødtcher, Edhem Jesenkovic, Georgia Usborne og Raphaël Ferdinand Eder Kastling i ’Elefantmanden’. Spiller til den 24. august.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu