Læsetid 2 min.

De kalder ham stadig Skurken

’De kalder ham Skurken’ følger på nærmeste hold en hårdkogt kriminel, der samtidig er et håbløst evighedstalent i dansk rap. Han lever, som andre nøjes med at beskrive i deres musik – og det er ved at slå ham ihjel
’De kalder ham Skurken’ er et eksempel på, hvad den rå rap siden sin vorden har kunnet som ventil og adspredelse for nogle af samfundets mest utilpassede størrelser. Foto: DR

’De kalder ham Skurken’ er et eksempel på, hvad den rå rap siden sin vorden har kunnet som ventil og adspredelse for nogle af samfundets mest utilpassede størrelser. Foto: DR

19. september 2013

Nogle af de danske rappere gjorde sig i en årrække en kende hårdere, end de ret beset var. Når den barske virkelighed helt bogstaveligt bankede på, optrådte de skrydende rappere i hvert fald mere bovlamt, end de normalt havde for vane.

Og godt det samme, for Danmark har – modsat foregangslandet USA – været forskånet for de store hiphoptragedier, hvor ord ikke bare rimer på mord, men også fører til den slags.

Den pæne statistik kunne snildt have været mere blodplettet, og som en ny dokumentarfilm til overflod understreger, er det et mindre mirakel, at vi stadig har Skurken iblandt os. Københavneren med 35 år og adskillige fængselsture i sit ikkeeksisterende bælte lever ubesværet op til sit hårdføre rapperalias gennem den 52 minutter lange dokumentarfilm.

Vi følger den kronragede gut, helt tilbage fra han er 29. På det tidspunkt spjælder Skurken atter – nu i færd med at sone en dom på tre og ethalvt år. Præcis hvad han har gjort for at fortjene så lang en straf, springer talestrømmen tilsyneladende let og elefant hen over.

Og da han først smager på friheden igen, dumper han tilbage i de gamle uvaner – alle indledende forsværgelser, ædle intentioner og et ihærdigt forsøg på at være en ansvarlig far til trods.

Snart efter viser de håndrystede optagelser, hvordan hans higen efter hash og måske også hårdere stoffer samt kolde kontanter sender ham ud i en ond spiral, mens antallet af demonumre når groteske trecifrede højder i studiet, som hurtigt tager form af en rygerbule.

Håbløs og troværdig

Skurken tør tilsyneladende ikke give slip på sit materiale, der i adskillige år har gjort ham til et spildt talent – for manden kan rent faktisk rappe og fortælle historier med masser af uvurderlig realness i sin filterløse lyrik.

Instruktørerne Johan Blem Larsen og Simon Caspersen spørger ikke insisterende ind til hans egentlige bevæggrund for stadig mere krampagtigt at masseproducere rapmusik uden at udgive sit shit. Det ligner dog en tanke, at rapperen frygter at forpasse sin eneste chance for et andet og mindre udsigtsløst liv end det, gaderne og spjældet kan garantere ham.

Måske bliver det hændelsen på Christiania, der i den noget uigennemskuelige kronologi alligevel får ham til at slække på bremsen og sende sine sager den sidste vej i lytternes retning med det ene rå mixtape efter det andet?

Nyhederne på TV 2 kan berette om et skuddrama på den gamle fristad, og jo, det er såmænd Skurken, som nu ligger såret på Amager Hospital. Hvad der herfra sker, må læserne selv se sig frem til.

Givet er det, at De kalder ham Skurken til fulde eksemplificerer, hvad den rå rap siden sin vorden har kunnet som ventil og adspredelse for nogle af samfundets mest utilpassede størrelser.

Samtidig skildrer filmen en skæbne, der i råhed og udsigtsløshed sætter de nylige dokumentarer om popsangeren Jon Nørgaard og rapperen Kidd til vægs – begge unge mænd, der via hitlisterne kom for hurtigt til berømmelse.

Skurken er ikke ude i en deroute, han er spoleret på forhånd, men øjner tværtimod håb gennem musikken. Som seer tror man bare ikke for alvor på, at han står til at redde. Men troværdig, dét er han til gengæld.

’De kalder ham Skurken’ Instruktion: Johan Blem Larsen og Simon Caspersen. Dansk, Kan ses på dr.dk og vises på DR3 den 21. september.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu