Læsetid: 4 min.

Kom ud af skabet – stå ved dem, I ikke er, kunstnere

Det suttende menneske har indtaget Overgaden med sine frustrationer, som forløses frækt og morsomt
Uffe Isolottos mand her er modelleret over Nicolai Abildgaards berømte ’Den sårede Filoktet’, der efter at være blevet bidt af en slange, griber om sin fod. 
Isolotto går et skridt videre og suger ’giften’ ud. En kynisk kritik af kunstscenen og et varsel om et paradigmeskifte. 
Foto fra udstillingen

Uffe Isolottos mand her er modelleret over Nicolai Abildgaards berømte ’Den sårede Filoktet’, der efter at være blevet bidt af en slange, griber om sin fod.
Isolotto går et skridt videre og suger ’giften’ ud. En kynisk kritik af kunstscenen og et varsel om et paradigmeskifte.
Foto fra udstillingen

27. september 2013

Kunstnerne sutter sig selv. Og institutionerne pumper priserne, til de brister.

Uffe Isolottos installation på Overgaden, The Pocket Philosopher’s Catharsis in the Winter Garden, er en kynisk kritik af kunstscenen og et varsel om et paradigmeskifte.

Toppen af de fire søjler er malet, som var de tulipaner. Ikke kun fordi det er kønt, men også fordi netop markedet for tulipaner for flere hundrede år siden i Holland var stedet, hvor den professionelle økonomiske spekulation tog sin form med optioner, som førte til et totalt sammenbrud.

Løgene hænger på væggene i form af fem gange to testikler, der sidder på en mand, der er modelleret over Isolotto, det ligner ham i hvert fald, om end han er noget muskuløs.

Løgene er dog ikke det mest opsigtsvækkende. Manden har sin egen penis i munden. Det er den romantiske myte, der er blevet opdateret. I gamle dage fik vi en bid af kunstneren, når vi så hans værker. I dag er det kunstneren selv, der får en mundsmag, fordi kunstverdenen er så selvoptaget og har lukket sig så tæt om sig selv, at enhver ægte interaktion med verdenen udenfor er umulig.

Manden er modelleret over Nicolai Abildgaards berømte Den sårede Filoktet, der efter at være blevet bidt af en slange, griber om sin fod.

Kunstneren tager pikken ud

Isolotto går et skridt videre og suger ’giften’ ud. Men ellers giver referencen mere mening som reference. Altså som reference som et greb, der legitimerer kunsten, hvilket er det eneste, kunstneren efterhånden har tilbage. Referencen. Og helst til kunsthistorien.

Deraf det suttende menneske. For så snart kunstneren tager pikken ud af munden og begynder at interessere sig for noget andet, så er det strengt taget ikke kunst længere, men snarere underholdning, teater, reklame, propaganda, musikvideoer eller bare billeder i en tid, hvor alle producerer billeder og identiteter.

Uffe Isolottos navn er et varsel om et paradigmeskifte i forhold til lige netop det. For er der andre områder end billedkunsten, hvor det kræves af den udøvende, at værket kommer direkte fra hjertet? Forfattere og digtere, skuespillere og teaterinstruktører kan lyve, bedrage og genopfinde sig selv. Hvorimod kunstnere nærmest er i familie med sexarbejdere som de eneste brancher, hvor det inderste står til regnskab.

Er du lykkelig? Er det ægte? Kommer det fra hjertet? Har du lyst til det? De romantiske ideer om kærlighed og sex er ligeså intakte som ideerne om kunstneren som en, for hvem kunsten kommer fra et ægte udsigelsespunkt.

Købt italiensk varemærke

Uffe Isolotto er derimod et pseudonym. Uhørt i kunstverdenen. Italiensk direkte oversat for Uffe Holm. Og ligesom det er pænere, så er det også smartere.

For Uffe Isolotto er jo nu engang lettere at google end Uffe Holm. Og ja, der findes en berømt stand up-komiker, der altid kommer op først, hvilket reducerer Uffe Holm til at være Kunstneren Uffe Holm, hvilket ikke just matcher de krav, der er til succesrige kunstnere i dag. De skal først og fremmest skabe sig et navn. Hvilket både matcher de gamle ideer om kunstneren som en personlighed og et brand, der spreder sig selv gennem værkerne, og det nye paradigme som Isolotto slår på tromme for, hvor kunstneren fuldstændig på linje med alt andet her i livet, selv skaber sin egen identitet og virkelighed, og hvor det betyder mindre, om hvorvidt der er overensstemmelse mellem person og værk.

Iscenesættelse ikke tabu mere

Titlen på de fem ’selvportrætter’ er The Poster Boy for a New Generation. Isolotto viser vejen frem. Iscenesæt jer selv, kunstnere, som I hele tiden har gjort, men lad det ikke være et tabu længere. Kom ud af skabet. Stå ved dem, I ikke er. Han understreger pointen ved at have tegnet med hvidt på den nøgne mandekrop, så lemmerne fremstår adskilte, som noget der virkelig er en konstruktion, hvor man ligesom ude i virkeligheden har taget lidt hist og her og selv sammensat sin identitet, så den fortæller det, man har lyst til.

Der er også møbler i rummet, der passer til den lommefilosofi, som udstillingstitlen lover. Tomme møbler med titlen Procrustean Furniture Design, der refererer til myten om kæmpen Prokustes, der altid fik sine ofre til at passe perfekt til sin jernseng, om han måtte gøre dem længere ved at strække dem, eller kortere med en økse.

Sengen rørte han ikke ved. Hvilket jo passer så glimrende til vores modvilje mod at ændre vores verdensbilleder, når virkeligheden ikke lige passer ind. Som eksempelvis i tilfældet med kunstnerne. Men som så sandelig også passer på lommefilosoffen og den selvoptagne kunst, der kører i loop, for sætter man sig i værkerne, falder man igennem.

The Pocket Philosopher’s Catharsis in the Winter Garden er en kynisk udstilling lige fra tulipanerne til lokumsrulleholderen på væggen.

Og ikke nok med at han sutter sig selv, når han refererer til kunsthistorien med sit Abildgaard-lignende selvportræt og sine myte-møbler, han kommer også, for som titlen indikerer, så er det et selvterapeutisk projekt.

Det handler om katarsis. Det handler om at få udløsning for indebrændte frustrationer over en kunstneridentitet, som han ikke føler sig tilpas ved, mere end det handler om, at det ene sammenbrud hænger sammen med det andet.

Isolotto er den lille dreng i Kejserens Nye Klæder, der prøver at råbe alle op ved selv at smide tøjet.

 

Bedømmelse: 5/6

’The Pocket Philosopher’s Catharsis in the Winter Garden’ på Overgaden, Overgaden neden Vandet 17 i København til den 27. oktober.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu