Mørk klassiker med masser af lir

Det er et overordentligt smukt show, vi er vidne til i Skuespilhusets storslåede rammer, når Dostojevskijs dystre klassiker ’Onde ånder’ gejles op med alle sejl sat. Tre og en halv time er dog lang tid med lir og kaos uden mål og med
Visuelt blæses vi bagover af en flydende og effektfuld omstrukturering af scenerummet forestillingen igennem. Blandt andet præsenteres et imponerende samfunds-hierarki i tre etager.

Christian Friedländer

24. september 2013

Dostojevskijs store ideologiske roman Onde ånder fra 1872, der tidligere har været udgivet på dansk som Nihilisterne og De besatte, er ikke nogen nem opgave at favne dramaturgisk. Vi har at gøre med et komplekst, digert værk om Rusland som dommedagsunivers, hvor tidens socialistiske revolutionsforestillinger såvel som den nihilistiske terrorismetænkning og det borgerlige samfund spiddes gennem et kæmpe persongalleri.

Især bogens ætsende satire over sidstnævnte kommer dog godt ud over rampen. Den gamle verdens overklasse fremstilles som en fantastisk forfængelig flok, der får latteren frem. Ikke mindst Stepan Verkhovenskij (Henning Jensen) som mørnet, affekteret levemand i guldslåbrok og tøfler og Varvara Petrovna (en fremragende Kirsten Olesen) med Gunbritt-gråt hår og en skødehund ved navn Putin er uimodståelige i al deres dekadence og arrogance.

Terror-teater

Derimod har opgøret med den kyniske, selvdestruktive nihilisme sværere kår i stykket. Den intrigante og hemmelighedsfulde Pjotr Verkhovenskij (Nicolas Bro), der på sindrig, fanatisk vis vil forvandle civilisation til kaos som leder for en revolutionær terrorgruppe, lider meget under, at hans hævntogt i stykket ikke er særlig uigennemskueligt. Hverken for publikum eller de øvrige karakterer.

Jakob Cedergren er god som den glatte, følelseskolde forfører Nikolai Stavrogin, der som en Don Juan-figur frarøvet sanselige glæder ikke er andet end en hul skal af cool verdensmand passende anonymt klædt i solbriller og suit, men vores gale, svedende joker mangler, trods en altid korporlig gennemslagskraft hos Bro, tvetydighed og dybde for rigtigt at blive mareridtsagtig og dæmonisk foruroligende. Stavrogin fanger ham lige på kornet, når han fladt og korrekt slår fast: »Du er ikke socialist, du er bare voldsmand.«

Bros dobbeltrolle som konferencier, fortæller, nar, interviewer og derpå som del af handlingen i form af Pjotr er på sin vis en skæg gimmick, men det forbliver desværre et momentvis morsomt greb, hvis metaniveau aldrig evner at få samling på det strittende stykke, der vil for meget og forløser for lidt.

Overdådig scenografi

Hvad vi mangler i indhold, får vi så til gengæld i form. Ligesom i Alexander Mørk-Eidem og Christian Friedländers opførelse af Hamlet (også med Nicolas Bro i hovedrollen) ved Skuespilhusets åbning i 2008 udnyttes husets teknik til fulde. Visuelt blæses vi bagover af en flydende og effektfuld omstrukturering af scenerummet forestillingen igennem.

Bl.a. præsenteres et imponerende samfundshierarki i tre etager med omtalte overklasse øverst og de temmelig komiske intellektuelle i midten. Den selvmordsforfængelige Kirillov (Asbjørn Krogh Nissen) er eksempelvis kækt omgivet af bowlingbane og bar med gogo-beats. Nederst florerer den udstødte underklasse af kældermennesker, der desperate krabber rundt i klaustrofobiske kår omgivet af for store stueplanter. Det hele er vulgært omkranset af lilla natklub-glitrende lameller, som agerer tvivlsom festlig baggrund for de mange barske skæbner. Her er hverken sparet på farver eller desillusion.

Al denne pynt slører dog ikke, at stykkets mangfoldige fabuleren slet og ret bliver udmarvende i længden, og Onde ånder savner i den grad en stærk, vedkommende kerne, der kan engagere sit publikum.

’Onde ånder’ af Fjodor Dostojevskij. Skuespilhuset indtil den 19. november. Dramatiseret af Albert Camus i Andrzej Wajdas sceniske version. Iscenesat og bearbejdet af Alexander Mørk-Eidem. Scenografi og kostumer: Christian Friedländer. Lysdesign: Antonio Rodrigues-Andersen. Oversættelse: Niels Brunse. Skuespillere: Nicolas Bro, Kirsten Olesen, Jakob Cedergren, Henning Jensen, Ditte Gråbøl, Signe Egholm Olsen, Asbjørn Krogh Nissen, Helle Fagralid m.fl.