Læsetid: 5 min.

Proust i Sodoma og Gomorra

I det syvende bind af den komplette nyoversættelse af Prousts ’På sporet af den tabte tid’ trækkes læseren ind i den stædige humor og satire over menneskers naragtighed, der spiller sammen med deres udsathed og forvirrede drifter
Kees van Dongens illustration af den berømte madeleinescene i 1947-udgaven af ’A la Recherche du Temps Perdu’.

Kees van Dongens illustration af den berømte madeleinescene i 1947-udgaven af ’A la Recherche du Temps Perdu’.

27. september 2013

Nu er så turen kommet til det syvende af de tretten bind, der udgør Marcel Prousts romanværk På sporet af den tabte tid i ny oversættelse, her atter ved Niels Lyngsø. Titlen lyder ’Sodoma og Gomorra 1’ som en bebudelse af driftslivets udskejelser, og straks drejer teksten sig om botanik, om blomsters selvbefrugtning, om biernes aktivitet. Samtidig opdager fortællerjeget hos sig selv beslægtede frugtbare tankeforløb og processer i skriften, som er et stadigt nærværende tema, der fastholder spændvidden mellem den voksne forfatters refleksioner og det unge handlende jeg, et udtryk for tiden som værkets grundmotiv.

Han skal jo skrive en roman, véd man også i de saloner, hvor han så flittigt har sin gang og virkelig gør sig. Og et sted bryder læseren ind i en tænkt dialog med hr. forfatteren, der har opholdt sig længe i en af sine mange digressioner, her om manglende hukommelse for navne. Læseren finder det »beklageligt at De som den unge mand De var dengang (eller Deres helt var, hvis det ikke er Dem) havde så dårlig en hukommelse«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu