Læsetid: 3 min.

Brahms i fortidens belysning

Ars Nova Copenhagen satte Brahms’ kormusik over for den renæssancemusik, der havde inspireret ham. Det var en ny og fremragende idé, og den blev lige så fremragende realiseret
11. oktober 2013

Holder De af Brahms? Så kunne det måske være ham med de romantiske melodier, tunge af vemod og efterårsstemning. For sådan lød soundtracket i en famøs filmatisering fra 1961 af Francoise Sagans roman med trekanten Ingrid Bergman, Anthony Perkins og Yves Montand.

Det er grumme længe siden, og vi har jo opdaget, at Brahms er meget mere end den form for nostalgisk sirup og cigaros. Arnold Schönberg kaldte Brahms progressiv på grund af hans avancerede motivarbejde, den historiske opførelsespraksis har forvandlet vores vaneforestillinger om klang, tempo og frasering hos Brahms, og en koncert som Ars Novas i søndags blotlagde, hvor dybt optaget han gennem hele sit liv var af den vokale renæssancemusik.

Dels dirigerede Brahms sine forskellige kor i værker fra den tid, og dels lod han sig inspirere af disse komponister i sin egen musik. Det har de indviede længe vidst, men nyt for de fleste er det at blive konfronteret med den klingende bevisførelse: Brahms og skikkelser som Giovanni Gabrieli, Johannes Eccard, Heinrich Isaac og Ludwig Senfl skulder ved skulder i en koncert.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Henrik Isager
Henrik Isager anbefalede denne artikel

Kommentarer