Charmerende smøgtur med Deneuve

Den franske roadmovie ’Betties tur’ er skrevet specielt til Catherine Deneuve, som kvitterer med en sand tour de force som en tidligere skønhedsdronning på en livsomvæltende smuttur efter cigaretter
Drengen Charly får nye sider frem i Bettie og Deneuve. Foto: Scanbox

17. oktober 2013

Ved The European Film Awards i december vil Catherine Deneuve blive hædret med en ’livstidspris’ for hele sin karriere. Der er god grund til at se tilbage og være stolt, men heldigvis er der stadig masser af liv og gnist i den nu 69-årige Deneuve. Det kan man for tiden opleve i Emmanuelle Bercots roadmovie Betties tur, som er skrevet specielt til den franske stjerne og på charmerende vis giver hende lejlighed til at lege med sit image som den kølige kvinde og sin hyldede skønhed.

Deneuve spiller den økonomisk pressede restaurantejer Bettie, som både bor og arbejder med sin mor (Claude Gensac) i en lille by i Bretagne. Højdepunktet i hendes liv var, da hun i 1969 blev miss Bretagne. Siden er hendes mand død, og hendes datter (sangerinden Camille) vil ikke vide af hende, fordi hun går mere op i marinader og mænd end rollen som mor.

Da hendes gifte elsker omsider forlader konen, bryder hverdagen sammen. Han gør det nemlig til fordel for en anden kvinde, og Bettie får akut behov for at finde de beroligende cigaretter frem igen. Dagen efter forlader hun restauranten for at købe smøger, og det bliver ikke det annoncerede korte smut. Hun ender på en længere rundtur i det landlige Frankrig, hvor livskrisen får lov at blomstre vildt i selskab med tilfældige møder, før den samler sig om relationen til hendes 11-årige barnebarn Charly (Nemo Schiffman), som hun ellers aldrig har taget ansvar for.

Stjernen og verden

Fra de første billeder af Deneuves bølgende hår fornemmer man, at Betties tur frem for alt er en film til Deneuve. Heldigvis skaber hun hurtigt et så engagerende portræt af den hårdtprøvede Bettie, at man næsten glemmer hendes stjernestatus og træder ind i Betties verden. Men også kun næsten. Deneuve er så ikonisk, at man snarere ser hende end karakteren, selv om filmen arbejder hårdt på at omgive hende med velspillende amatører, som skal få den virkelige verden til at træde i karakter. Første del af filmen er ligesom Betties improviserede flugt noget retningsløs – i sin skildring af tilfældige møder og øjeblikke. Vi møder blandt andet en uforglemmelig, gammel mand, som venligt ruller hende en cigaret med sine rystende fingre, og de lokale dartstjerner med talent for at lave vildsvinelyde.

Historien får mere form, da Betties datter uventet spørger, om Bettie kan køre Charly hen til farfar (Gerard Garouste). Nemo Schiffman har en skøn udstråling og får med humor og barnlig frækhed nye sider frem i både Bettie og Deneuve. Undervejs havner de til en genforening for aldrende skønhedsdronninger, som billedsiden fint fanger nostalgien i.

Filmen lever i høj grad på sin slentrende, søgende stemning. Man stoler på, at Bettie vil komme igennem sin krise, og det er rørende, da fire generationer til sidst samles i næsten alt for idylliske omgivelser. Bercot er ikke bange for franske klicheer, men ikke mindst den originale brug af musik får filmen sikkert i havn. Når Rufus Wainwright i starten synger sin følelsesladede »Love Affair«, går det lige i blodet og anslår stemningen for en historie, som imidlertid også har plads til en »Bongo cha cha cha«. Med sine to timer er der rigelig tid til omvejene, men Deneuve er skøn at være i sal med fra start til slut.

’Betties tur’ Instruktion: Emmanuelle Bercot. Manuskript: Emmanuelle Bercot og Jérôme Tonette. Fransk. (Grand Teatret og Dagmar, København, Øst for Paradis, Århus, samt flere andre biografer fra Frederiksværks Kosmorama til Klovborg Kino)