Læsetid: 3 min.

Flad efterklang

Japansk tegneserieskaber evner diskret at realisere stærke følelser, men desværre ender ’Senseis mappe’ som en forudsigelig romance
Illustration fra bogen

Illustration fra bogen

1. november 2013

Den japanske tegneserieskaber Jiro Taniguchi (f. 1947) er overraskende alsidig. Hans håndelag er så sikkert, at man overser bredden i hans arbejde. Han fremstår først og fremmest som en observerende realist med den fintfølende persontegning og den omhyggelige miljøskildring som bærende kvaliteter i arbejdet.

Den kølige iscenesættelse i en streg, der nærmest kan synes teknisk i sit fravalg af affekt, men som føres med sans for det sigende skuldertræk eller den afslørende pandekrusning, bidrager til et konsistent og overbevisende helhedsindtryk på tværs af de enkelte værker, trods deres ofte ret betydelige forskelle.

Hans arbejde strækker sig fra den tidligere karrieres hårdkogte krimi- og samurai-serier til hovedværket Botchan no jidai (På Botchans tid, 1987–95), i hvilket han sammen med forfatteren Natsuo Sekikawa skildrer Japans modernisering i Meiji-æraen via en række portrætter af tidens store litterære skikkelser, først og fremmest Natsume Sseki, hvis klassiske roman fra 1906 låner værket sin titel. Han har sågar tegnet SF-serien Ikaru (2000) til manuskript af salig Moebius.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu