Mysteriet Schubert

Valdemar Lønsted har skrevet en alsidig monumentalbiografi om én af musikhistoriens mest elskede og egensindige komponister.
11. oktober 2013
Franz Schubert blev kun 31 år, men nåede i sin korte levetid at producere over 600 sange, et dusin operaprojekter, 14 strygekvartetter, en halv snes mere eller mindre færdige symfonier og dobbelt så mange klaversonater.

Han døde i 1828 af syfilis som blot 31-årig, kom kun ved få lejligheder uden for hjembyen Wien, og en del af hans største værker blev først opført mange år efter hans død. Heller ikke hans privatliv synes der umiddelbart at have været noget videre bemærkelsesværdigt ved. Men man skal ikke have hørt ret mange takter af Franz Schuberts musik eller læst ret mange sider om denne tilsyneladende så korte, lavmælte og småtriste skæbne, før mysterierne og paradokserne myldrer frem.

Så fuldt forståeligt har Valdemar Lønsted, der, før han begyndte at skrive i denne avis i mange år, var en af P2’s fineste musikformidlere, brugt over 500 sider og adskillige år på at indkredse mest muligt af Schuberts liv, værk og eftermæle. Det er den første danske bog om Schubert i næsten 70 år, og den eneste i denne vægtklasse. Danske monumentalbiografier om udenlandske komponister hører i det hele taget til de absolutte sjældenheder, med Lønsteds syv år gamle bog om Gustav Mahler som én af de få andre undtagelser.

Der er både omfanget af Schuberts enorme produktion – over 600 sange, et dusin operaprojekter, 14 strygekvartetter, en halv snes mere eller mindre færdige symfonier og dobbelt så mange klaversonater, og der er også den sære, uhåndgribelige måde, hans musik lyder anderledes på end al anden musik. Nok er den gerne følelsesladet og ekspressiv i en eller anden romantisk forstand, men den er meget sjældent kæmpende og aggressiv som forgængeren Beethovens eller efterfølgeren Schumanns. Men den strejfer ofte, det være sig med eller uden ord, ind i nogle på én gang sarte og uheldssvangre drømmelandskaber, og hvor andre komponister skal bruge bulder og brag til at fremkalde drama og chokvirkninger, er det for Schubert igen og igen nok bare at lade en af de svimlende smukke melodier eller bare en enkelt akkord flytte sig fra dur til mol – eller omvendt.

Det tager tid

Og så tager hans musik sig tid, men også dét på en anden måde end de fleste andre komponisters. Navnlig i de større og ofte ganske lange værker er det, som om Schubert nok sætter en stor, dramatisk fortælling i gang, for så alligevel at lade tiden gå mere og mere i opløsning, melodier og akkorder kredse mere og mere om sig selv og blive mere og mere til rum end til retning. Påfaldende mange af hans sonater, strygekvartetter og symfonier har bogstavelig talt ingen slutning – Schubert har ladet dem ligge efter det første par satser – og selv i en del af dem, der har, kan det lyde mere som en formssag end som en hjertesag.

Alt det kommer Valdemar Lønsted vidende og velskrivende ind på. Han hævder ikke at bedrive grundforskning, men sammenfatter, citerer og parafraserer en masse af den eksisterende internationale Schubert-litteratur. Indimellem støder man endda også på direkte fordanskninger af udenlandske ord, f.eks. ’strabadsiøse’ og ’autograf’ (i betydningen manuskript).

Næsten som en form for parallel til et af Schuberts egne store værker forløber den fornemt illustrerede bog heller ikke som en regelret kronologisk biografi fra fødsel til død. De første tre femtedele er en medrivende fortalt levnedsbeskrivelse, hvor Schuberts person sættes i forhold både til kunstnermiljøet omkring ham og til den stærkt reaktionære tidsånd, der efter Napoleonskrigene kom til at herske i Wien. Schubert kommer også selv til orde i et afsnit med citater fra hans breve og dagbøger.

Derefter bliver fægtningen mere spredt. En række nutidige billeder af den østrigske kunstner Martha Griebler (1948-2006) fortolker forskellige aspekter af Schuberts liv og person. Så følger med reference til den vedlagte cd en række korte, men også uden nodeeksempler stærkt musiktekniske gennemgange af nøgleværker inden for Schuberts foretrukne genrer.

Schuberts spejl

Nok så interessant er dog den sidste hoveddel om eftertidens brug af Schubert. Det være sig hans venners og samtidiges indimellem ganske forskellige opfattelser af ham, senere komponisters syn på og inspiration fra ham og byen Wiens forsøg på at kanonisere ham som en slags lokal nationalkomponist. Stort set alle andre komponister af betydning i Wien i slutningen af 1700-tallet og det meste af 1800-tallet var nemlig tilflyttere fra kejserrigets provinser, hvis ikke ligefrem fra Tyskland.

Også i forbindelse med den tiltagende østrigske nationalisme og racisme sidst i 1800-tallet blev Schubert taget til indtægt for noget ægte wienerisk og så sent som i 1916 idylliseret i operetten Jomfruburet (hvis musik dog stort set ikke er af ham). Hans jordiske rester opnåede endda at blive genbegravet hele to gange, og trods sin alt andet end statuariske kropsform blev han hyldet med et granvoksent monument på Zentralfriedhof i Wien. Afsnittets titel »Schubert i eftertidens spejl« kunne for så vidt lige så godt have været »Eftertiden i Schuberts spejl«.

Fra nyere tid gennemgår Valdemar Lønsted også et rasende musikforskerslagsmål om Schuberts mulige biseksualitet samt skriver relativt kort om skiftende måder at opføre Schubert på. Det gælder dog kun sangene og symfonierne, og her havde det været fint med en mere udfoldet og kommenteret diskografi. Ligesom der gerne måtte have været mere om brugen af Schubert i nyere musik (herunder som underlægningsmusik i film og teater), også ud over danske Karl Aage Rasmussens forsøg på at genkomponere flere ufuldendte værker.

I nogle henseender kunne bogen altså godt have været strammere, og i andre mere udfoldet. Men derfor er den stadig et respektindgydende arbejde og et gedigent sidestykke til Lønsteds bog om Mahler. Heldigvis er der komponister nok for ham at fortsætte med.