En naziofficer og en gentleman

Der kommer knald på Guillous 1900-tals-serie i ’Mellem rødt og sort’. Men personerne mangler dybde, og dialogen er så tung og umusikalsk, at det ofte dræber læselysten
25. oktober 2013

Krigen er et overstået kapitel, og i Tyskland hersker et nyt håb for fremtiden, mens befolkningen arbejder sig ud af den økonomiske krise. Heller ikke i familien Lauritzen ved man bedre, da Mellem rødt og sort tager sin begyndelse i 1918. Det er den største attraktion ved Guillous romanserie om 1900-tallet, at det opleves forfra. Når dette tredje bind i serien er bedst, transporteres man som læser tilbage til den fatale mellemkrigstid og føler sig som nærvidne til Europas smertefulde historie.

De første to romaner handlede om brødrene fra Bergen, Oscar, Lauritz og Sverre, der uddannede sig til ingeniører i Dresden. Oscar blev højt dekoreret officer i den tyske hær i Afrika. Kunstneren Sverre levede i England sammen med den adelige Lord Albert, der blev skudt i en af krigens sidste dage. Imens tog Lauritz som den eneste tilbage til Norge og holdt sit løfte til lokalsamfundet om at tilbagebetale uddannelsen med byggeprojekter. Sidst i Dandy (andet bind) blev de genforenet i Berlin, hvor Oscar mødte sin hustru Christa gennem svigerinden, Lauritz’ ungdomskæreste Ingeborg. De blonde nordmænd har i Mellem rødt og sort stiftet familie med tyske rødder, og det er udgangspunktet for det centrale drama.

Skæbnesvangre begivenheder

»Han længtes efter Tyskland,« lyder sætningen, der åbner romanen. Den er ildevarslende profetisk såvel som poetisk som en art overordnet forklaring på de begivenheder, der fører til Anden Verdenskrig, nemlig en stort set kollektiv længsel efter ideen om Tyskland efter den første krigs ydmygelse af nationen.

’Han’ er Harald, brobyggeren Lauritz og tyske Ingeborgs ældste søn, der må lide for det, da familien rykker til Bergen. Her er ’tyskerunger’ forhadte, og da Harald gennemtæves af norske drenge, koster det en del af hans syn. For at beskytte børnene flytter Lauritz forretningerne til Salsjöbaden i Sverige, hvor han og Ingeborg langsomt skubber svenskerne mod bedre rettigheder for arbejderne. Da Harald ser sit snit, rejser han imidlertid til Berlin til sine onkler. Mellem den demonstrativt apolitiske krigshelt Oscar og den elegante Sverre, der nu leder et reklamebureau, vokser han til en gentleman med nationalsocialistiske sympatier.

Hvordan kunne det ske?

Harald fylder dog ikke meget i forhold til romanens beskrivelser af Lauritz’ og Ingeborgs bedrifter, Christa og hendes kommunistiske kreds og Sverres sorgarbejde efter Alberts død. Desværre, for det er denondelynemig spændende stof. Historien om, hvordan Harald i skolen falder for tysk herrefolksretorik, fortælles sideløbende med Guillous tilsyneladende velresearchede gengivelse af 1920’ernes fremvækst af SA-tropperne (det tyske nationalsocialistiske partis militært organiserede kampgrupper, red.), der terroriserer ’det tyske folks fjender’ og SA’s rivalisering med Gestapo og SS. Som sådan får man et bud på et svar på det ’hvordan ku’ det ske’-spørgsmål, der stadig brænder i os. Uanset hvordan man tolker det i Mellem rødt og sort, oplever man med noget lig tilbageholdt åndedræt, hvordan optrapningen af statens voldsudgydelser og intensiveringen af jødehadet er som et tusindtonstungt tog, der drøner af sted med Tyskland med defekte bremser. Ærgerligt nok er der pøset for godt med informationstunge passager og dialoger med eksposition, altså oplysninger, som forfatteren synes, at læseren skal have. Sproget er som i Dandy affekteret i bestræbelsen på at skabe en tidsvarende fornemmelse, og karaktererne har (undtagen den virkelige og kontrastfyldte Gestapo-chef Rudolf Dienst) for få dimensioner. Resultatet er en umusikalsk roman med stærke doser af det, Guillou gør så godt, når han nysgerrigt undersøger maskulinitetens galningeside.