Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Ørkenhelgeninde fortæller filmmirakler

Hvis du kun har tid til at læse én bog i år, så lad det være Hernán Rivera Leteliers lille, skrabet-strålende roman ’Pigen der fortalte film’
Kultur
25. oktober 2013

Den fylder ikke meget, Leteliers lille, fine roman. Den er også hurtigt læst, men så sidder man også dér med akut svulmehjerte, klump i halsen og blanke øjne.

Chilenske Leteliers første bog på dansk er noget så pudsigt som et minimalistisk melodrama – vi hører om bortløbne mødre i smukke kjoler, fordrukne fædre, filmstjernedrømme, vildt savn, hævnmord og rige gringoer, stof til en vild og blodig fortælling, men stilen er skrabet, underspillet og tørt sorgmunter.

Romanen handler om det blændværk, som film (og andre fortællinger) tilbyder som modvægt til virkeligheden og hverdagen. Vi er i »en udørk i verden«, en ørkenby i 1960’ernes Chile, hvor mændene arbejder i Salpeterværket og kvinderne passer hus.

Navnets magi

Vor heltinde og jegfortæller, María Margarita på 10 år, går som resten af byen i biografen, når der kan blive råd til en billet, men opdager snart et vidunderligt talent for at genfortælle filmene derhjemme, foran et stadigt voksende, tryllebundet publikum. Hun kalder sig Hada Delcine, filmfeen, og beslutter sig for at gøre filmfortællingerne til sin skæbne. Det kommer der en rørende og uheldssvanger fortælling ud af.

Det er Marías klare opfattelse, at der må fifles med virkeligheden, hvis man vil blive en rigtig stjerne, især er navnets magi vigtig. For María er det nærmest pinligt uglamourøst, at Marilyn Monroe først hed Norma Jean, og at Anthony Quinn i virkeligheden var Antonio Quiñones. Hun vil helst glemme fødenavnene, sammen med sine egne triste omstændigheder.

»Jeg spekulerede længe over det, opfandt og sammensatte navne, nogle hentet fra magasinet Ecran, andre fra helgenkalenderen og fra en gammel bibel (...) men ingen af dem passede mig.«

Vi er i en verden med både filmdivaer og helgenkalendere, og de to ting flettes sammen i filmfeen Marías fantasi, som snart bliver hele byens kollektive virkelighedsflugt ind i kærlighedsfilmene fra Hollywood og mexikanske melodramaer og musicals.

Trøsteløs barndom

Romanen er også en familiefortælling om en opvækst uden udsigter. Moren er stukket af for at blive danserinde eller cirkusprinsesse, faren er lam fra livet og ned. Det trøstesløse bliver heldigvis aldrig patetisk, men fremstilles nøgternt eller sorthumoristisk, som når børnene kreerer deres far en vakkelvorn hybrid af en lænestol og de kasserede hjul fra en trehjulet cykel, som han knirker omkring og pimper billig vin i. Eller sært magisk, som når María får hvide lus af at savne sin mor, og spiser dem af kærlighed til hende.

Der er masser af drama og ulykke, men fint og underspillet. Som forhistorien om faren, der venter så længe på en datter, han kan velsigne ved at opkalde hende efter Marilyn Monroe, mens moderen bliver ved med at føde drenge:

»Da kunne han ikke holde sig længere og insisterede på, at han skulle døbes Marilyno. Det sagde min mor nej til med køkkenkniven i hånden.« Scenen er højspændt, overdramatisk, men helt enkel og komisk samtidig.

Stramt og velfortalt

Marías og byens vanskæbne fortælles på en konsekvent distanceret måde, som afspejler, at livet selv er blevet til en film for fortællersken og må gengives dramatisk og levende, men uden følelser i klemme. Er det en tragedie at fantasere sig ud af verden eller en kunst? Romanen undlader at fælde dom.

Også romanen selv er særdeles velfortalt: Skåret ind til en stram fortælling om fantasiflugt og alt for reel virkelighed, uden unødigt føleri, men med plads til originale, små anekdoter og opfindsomme billeder. Teksten tigger ikke om medlidenhed, men det er vanskeligt ikke at leve sig medfølende ind i den livagtige og gribende fortælling, der i øvrigt munder ud i den mest storslåede og dog nøgterne solnedgang af en slutscene, jeg har læst længe.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her