På sporet af en bankrøver

Forfatteren bag Andre Agassis roste ’Open’ romandebuterer med endnu et portræt af en ung mand, der kæmper med familien og samfundet for at udleve den amerikanske drøm
5. oktober 2013

Juleaften 1969 blev USA’s mest berømte bankrøver løsladt. I løbet af en karriere, der toppede i 1930’erne, stjal Willie Sutton i omegnen af 42 millioner dollar, og da han blev lukket ud af porten til Attica Correctional Facility, hvor han havde siddet i 17 år, stod hobevis af journalister klar til at bringe hans historie.

Kun én avis fik den. Dagen efter løsladelsen fulgte en journalist og en fotograf Sutton rundt i New York til alle de steder, der havde betydet noget for ham både privat og professionelt. Hvor trekløveret stoppede, og hvordan dagen i det hele taget forløb, fortæller artiklen intet om. Det gør til gengæld J.R. Moehringes debutroman Sutton, hvori forfatteren forestiller sig, hvad der skete denne juledag og samtidig lader sin hovedperson se tilbage på sit omtumlede liv. Resultatet er et stemningsfuldt portræt af et svimlende århundrede i storbyen og ikke mindst en klassisk amerikansk tragedie, der går kritisk til nationens succesmyte.

Første stop på turen med Willie er hans barndomshjem i et fattigt slumkvarter i Brooklyn, hvor han voksede op med voldsomme brødre og tavse forældre. »Det er ikke noget muntert sted,« som det udtrykkes. Og endnu mere håbløst bliver det, da teenageren Willie mister både sit job og den pige, han har forelsket sig i. Da en stor del af USA samtidig mister tilliden til samfundet ved krakket i 1929 støbes fundamentet til Willies særegne moral og hæsblæsende løbebane som bankrøver:

»At tage ting og sager, der ikke er dine – det er en måde at overleve på. Det er sådan, det hele fungerer, alle stjæler fra alle,« svarer han på journalistens spørgsmål om, hvorvidt han følte, at han førte krig mod bankerne under depressionen i 1930’erne.

Ingen Robin Hood

Bag Willies rappe one-liners og kyniske facade gemmer sig en ukuelig romantiker. Af samme grund spores en god portion nostalgi i hans erindringer om ungdomsforelskelsen og ikke mindst besøgene hos den lokale prostituerede. Men Moehringer udleverer aldrig sin hovedperson, der hverken fremstår som den Robin Hood-figur, legenden ynder at fremstille ham som, eller som et uskyldigt offer for systemet. Willie Sutton er sig selv nærmest, og for så vidt afspejler han det skred i moralen, der i Moehringers optik har fundet sted i USA i det seneste århundrede – og som atter plager en nation præget af arbejdsløshed, grådighed og bankskandaler.

»Tusindvis af mennesker blev ruineret. Og var der nogen af de ansvarlige bankdirektører, der røg ind at spjælde den, som Willie gjorde?« spørger fotografen på et tidspunkt. »Bankerne. Bankerne stod bag alt det. Så Willie ville kun skade bankerne, ikke menneskene, og derfor blev han en folkehelt. Har jeg ret, Willie?«

Moehringer har tidligere fået Pullitzer-prisen for sine erindringer The Tender Bar (2005), om opvæksten i en bar i New York, og han stod også bag Andre Aggasis kritikeroste selvbiografi, Open (2009). Umiddelbart synes de to titler ikke at have meget med hinanden at gøre, men i selskab med Sutton anes et mønster: Også denne gang fokuserer Moehringer nemlig på de kræfter i opvæksten og i samfundet, der præger en ung amerikansk mand, og som i tilfældene Sutton og Aggasi driver dem til ekstremer.

Romanens afsæt er yderst originalt, og Moehringer forstår at spin a yarn, som man siger på engelsk, altså fortælle en historie med tilpas meget dramatik og engagement, at man næsten glemmer, hvor lidt kød der er på den. Det fænger fornøjeligt fra start til slut også i Jesper Wamslers danske oversættelse, og tilhængere af den såkaldte store og brede amerikanske roman vil med garanti ikke blive skuffet over Sutton.

’Sutton’. J. R. Moehringer. Oversat af Jesper Wamsler. People’s Press. 436 sider. 300 kroner

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis