Rundt om den moderne mand

’Mandens byrde’ er en sjælden påmindelse om, at mænd er meget mere end dominans og destruktion. Mand rimer også på sårbarhed
2. oktober 2013

Køn er en ombejlet tematik i samfundsdebatten og efterhånden også på bogmarkedet. Men hvor de fleste udgivelser om køn har omhandlet ligestilling, feminisme og kvinders vilkår og mere kontroversielle emner som prostitution og pornografi, er der de senere år kommet et betimeligt fokus på det usynlige køn: manden. Det råder denne bog bod på og indskriver sig dermed i rækken af antologier om mandekønnet og de mange udfordringer forbundet med det ’at være mand’. I forlængelse af debatbøgerne Pikstormerne (Informations Forlag) og Hvordan mand (Tiderne Skifter), der begge udkom i år 2000, ønsker denne bog at modne og nuancere vores opfattelse af mænd fremfor at debattere maskulinitet politisk eller akademisk. Og det er tiltrængt. Med sit afsæt i mænds erfaringsverden og kvinders erfaringer af mænd præsenteres vi for en potpourri af fortællinger fra hverdagen.

Bogens stil er varieret og spænder fra noveller og personlige fortællinger til undersøgende journalistik og kønskritiske debatindlæg. De førstnævnte er de mest interessante og læseværdige. Dens mange eminente artikelbidrag er båret af kritisk refleksion og begavede erkendelsesskabende analyser samt forførende fortællinger.

Bogen åbner med Jonas Moodys fortælling om den klassiske mand blandt en uddøende race af fiskere i Blungarvík på en af Islands tyndtbefolkede kyster. Det er betagende beskrivelse af en datters helgendyrkelse af sin fader, der trodser tidens massefyringer og overgang til et moderne samfund ved at holde fast i de gamle dyder, og som samtidig ofrer sig for familien. I beskrivelsen af fiskerbyens undergang og de lunkningstruede fiskefabrikker bliver disse mænd til selvopofrende, men stolte antihelte, der viser at ’manden af i går’, den klassiske mand om man vil, også kan spille en konstruktiv rolle, ikke mindst for sine efterkommere. Et af de mest centrale temaer i bogen er mandens kropslige idealer, præstationer og myter. Christopher Holmbäcks undersøgelse af mænds mindreværdskomplekser og ønsker om penisforstørrelser er tankevækkende. I en tid hvor mange debatter handler om kvinders skam og mindreværd, er det en øjenåbner at høre om mænd, der plages af følelsen af ikke at slå til rent kropsligt. Anders Haahr Rasmussen skriver ligeledes om mandens kropslige udfordringer.

Usandsynlig homoseksualitet

I kapitlet ’Mikkels Pik’ tager han fat om roden af det mest populære og på samme tid mest tabubelagte emne blandt dagens mænd: pikken. Vennerne har ofte talt om den. Mikkels pik er genstand for stor beundring og morskab. En dag, da de er taget i sommerhus med indendørs svømmepøl, beslutter vennen Lars sig for at tage den i munden. Spørgsmålet er, hvordan det kunne komme dertil, at Lars fik lov til og gav sig lov til at tage den i munden og forsøge at give Mikkel udløsning? Hvordan kunne det lade sig gøre i fællesskab at bryde dette absolutte tabu og udfordre grænsen for mandlig intimitet i en gruppe af heteroseksuelle mænd i 30-års-alderen?

Trods deres langvarige venskab og opvækst i samme provinsby har mændene meget forskelligartede liv. Men som Rasmussen illustrerer, er situationen, hvor Lars sutter Mikkels pik, en undtagelsesvis grænseoverskridelse, der kun kan virkeliggøres, fordi normen er fastlagt. Til daglig er alle mændenes drift henvendt imod kvinder, og det er kun i disse private, hermetisk lukkede ’homosociale’ rum, normen kan udfordres. Rasmussen giver selv et begavet svar der bør give stof til eftertanke, også for de af os heteroseksuelle mænd, der kan lide at bryde med normer for intimitet og synes, vi er åh så frigjorde, når vi leger med vores seksualitet: ’Jo mere usandsynlig homoseksualitet er, des mere homoerotisk kan man opføre sig uden at blive opfattet som afviger’.

Nuancer og alternativer

Sexarbejderen Cecilie Kirkegård skriver begavet og indsigtsfuldt om mænds seksualitet i sine overvejelser over erfaringer med mandlige sexkunder. Hun beskriver bl.a. hvordan selv de mænd, der har betalt for sex, får præstationsangst. Men hvorfor? Som Kirkegård skriver, er også de underlagt kønsroller og krav om gengældelse, det dæmmer betalingen ikke op for. Også sexkunder er bange for ikke at leve op til et kropsideal om store pikke og flotte kroppe.

Thomas Page McBees bidrag er også fyldt med selvindsigt og erfaringsmæssig gods. Han er vokset op med en voldelig far og kæmper med at redefinere mandighed, da han, der selv er født som kvinde, føler sig som og ønsker at blive mand. Men hvordan bliver man mand uden af videreføre eller identificere sig med den mandighed, man er vokset op med hos faderen? Dejlig befriende beskriver han, hvordan vi alle kan gøre vores for at udvide den snævre definition af, hvad det vil sige at være mand, så der er plads til omsorg, sårbarhed, og vanskelighederne.

I introduktionen skriver redaktørerne, »Som hvid, heteroseksuel mand tilhører man en meget eksklusiv klub«, og de understreger, at den hvide mands privilegier er usynlige. Og heri ligger bogens svaghed: Forfatterne M/K tilhører, med få undtagelser, den kreative middelklasse, der, som standpunktsfeministerne har lært os, ofte har det med at udelukke stemmer ’nedefra’ eller ’udefra’. For eksempel er der ingen bidragydere med ’ikkevestlig kulturel baggrund’ eller anden ’race’ end den hvide hegemoniske. Trods den mangel er det en særdeles spændende og tankevækkende bog, forfattere sætter mænds erfaringsrum i centrum og behandler mænds dilemmaer med blik for nuancer og alternativer. Bogens bidrag minder os om, at mænd er meget andet end kroplig overlegenhed, intellektuel dominans og destruktion: Mænd rimer også på sårbarhed, identitetsforvirring, følelsesliv og forsøg på at leve op til den moderne verdens krav.

Christian Groes er kønsforsker og adjunkt ved Roskilde Universitet

’Mandens byrde: Moderne mænd, nye perspektiver’. En antologi af Anders Haahr og Lisa Bartfai. Informations Forlag. 192 sider, illu. 230 kr. Udkommer i dag

Inger Sundsvald

Lyder interessant. Findes den som e-bog?

Martin Højberg

Ja det gør den Inger, fandt selv frem til den her på google: http://www.arnoldbusck.dk/boeger/historie-og-samfund/mandens-byrde - Kan klart anbefale dig bogen, især velegnet til ferien.

Mvh Martin.

Martin Højberg - dit svar kommer lidt sent. Inger Sundsvald har desværre forladt de levendes rige. Det har endda stået her på information.dk, så kunne debatredaktøren i den forbindelse have luget lidt ud Inger Sundsvalds kommentarer. Altså dem, der er direkte spørgsmål.

Er det stadig muligt at finde og købe bogen om manden?
Angående den moderne mand, meget anderledes artikel
Mvh Patrick