Torvehalsrevolutionen

Kaspar Colling Nielsens modellæser er den pseudointellektuelle drengerøv af i dag
Kaspar Colling Nielsen

Kaspar Colling Nielsen

Kristine Kiilerich
11. oktober 2013

Kernen i Kaspar Colling Nielsens ’svære toer’ er en almen lære om mennesket gående ud på, at når sociale normer og materielle privilegier først bliver skrællet af os, er menneskene fuldstændig som dyr. Vor inderste natur er at dræbe – og vi nyder det. Du er og bliver et sadistisk væsen, og du »finder en dyb og uforfalsket glæde i at se andre lide.«

Påstanden støttes af bogens handling, skønt den ikke fremsættes af dens forfatter, men af den iscenesatte fortæller, en dansker på 475 år, medlem af rigmændenes stamcelleprogram og følgelig i stand til at holde sig i live på ubestemt tid, sammen med venner rundt om på kloden, et udødeligt jetset, som tager ud og besøger hinanden, nyder frokoster, holder seksuelle orgier, spiller spil og fortæller hverandre historier.

Menneskets bedste ven

Selv beretter jeget for sin kære gamle hund, en borderline collie på 350 år, som for længst har lært sig menneskenes sprog og nu deler hans tilbøjelighed for pseudointellektuelle selvrefleksioner med brug af både Anthony Giddens og Zygmunt Baumann. For denne trofaste firbenede ven oprulles historien om borgerkrigen i Danmark 2018-24, der begyndte med demonstrationer affødt af boligmarkedets kollaps, optrappedes af det bestialske drab på en bankdirektør og udløstes for alvor i bomber mod Christiansborg, skud mod demonstranter og vilkårlige politikerlikvideringer.

Inden længe gik, siger han, fronten mellem på statsmagtens side Nordsjælland, Frederiksberg og den spånpladesikrede Indre By, og så på oprørernes side det øvrige København. Ja, i månedsvis sloges rebeller og militær mest om striben mellem Nørreport og Dronning Louises Bro. Havde voldsvisionen været virkelighed, ville den være gået over i historien som Torvehalsrevolutionen.

Vor sejlivede fortæller var i 2018 ung filosofistuderende og dybt forelsket i frontkæmpersken Leonora. Men sideløbende hermed havde han stor villa i Rungsted og en lille milliard på en hemmelig konto et sted. Hvilket så kan forklare, at han i talende stund blot kan nyde livet på nutidsplanet ude i en for os andre fjern fremtid – som dog med sin globale klassedeling har en del til fælles med dagen i dag.

Oprør imod den gode smag

Hvis kernen i romanen er en nedslående antropologisk påstand, er dens indre, drivende kraft en vulgær, og i sig selv velgørende, fandenivoldsk ligegladhed med alt, hvad der hedder ’god smag’. Den ideelle læser af Kaspar Colling Nielsens svære toer, kan, så vidt jeg må skønne, kun være en drengerøv med uforbederlig hang til døgnlange intellektuelle diskussioner og med sund sans for et fjollet, forløsende billigt grin. Kun en sådan ’modellæser’ kan nemlig værdsætte værket de mange steder, hvor plottet bare sættes på standby og vi i stedet for borgerkrig og fremtidsvision præsenteres for diverse, ret løst tilknyttet bonusmateriale såsom historien om Toscana-dåsetomaten, der venter på at komme i en gryde (naturligvis bygget over H.C. Andersens »Grantræet«) og farcen om den brune bjørn Pia, der en skønne dag vågner op på sin lukkede institution for kriminelle, psykisk syge, intelligente dyr og opdager, at nogen om natten må være løbet med hendes honning! Disse femten skånselsløst puerile sider besudler, som man måske har gættet, Peter Plys og hans venner og hører kun hjemme i bogen, for så vidt som dennes ærinde ikke alene har været at betragte mennesket som et dyr, men også at køre alting helt ud i det absurde.

Som etisk funderet politisk indlæg i tiden kan romanen såmænd være alvorlig og vedkommende nok, og jeg kan sådan set nemt leve med dens spøjse kombination af overgearet intellektualitet med en dyrkelse af det pruttende primitive. Men oprigtigt talt: Hænger dette her overhovedet sammen som andet end to gode, halvhjertet gennemførte ideer, garneret med mere eller mindre tilfældige underholdende

Prøv Information gratis i 1 måned

Den Danske Borgerkrig 2018-24

Kaspar Colling Nielsen