Læsetid: 2 min.

Undercover Houdini

’Escape Plan’ er mest af alt små to timers hæderligt eksekveret underholdning, der tilsætter sin opskrift to-tre knivspidser nytænkning. Om dit liv er langt nok til det, må du selv vurdere
Stallones figur i ’Escape Plan’ ernærer sig – sin fremskredne alder til trods – som en slags undercover-Houdini, der bryder ud af fængsler for at finde svagheder i deres sikkerhedssystemer. Men da hans karriere en dag tager en diabolsk drejning, står han over for sit livs største udbryderudfordring. Foto: Nordisk Film

Stallones figur i ’Escape Plan’ ernærer sig – sin fremskredne alder til trods – som en slags undercover-Houdini, der bryder ud af fængsler for at finde svagheder i deres sikkerhedssystemer. Men da hans karriere en dag tager en diabolsk drejning, står han over for sit livs største udbryderudfordring. Foto: Nordisk Film

17. oktober 2013

Vi har begge afsonet nok tid,« siger den ene røvsparker-ronkedor til den anden i slutningen af denne fængselsflugtfilm, der smækker langtidsrivalerne Sylvester Stallone og Arnold Schwarzenegger øverst på rollelisten. Jeg må erklære mig enig. Der er for nylig kogt suppe på brutal 1980’er-nostalgi med de to Expendables-film, og nu fortjener d’herrer alfahanner et langt otium med topmave, krydstogt, cocktail hour og hele svineriet.

Escape Plan er ganske vist kun i glimt direkte pinlig, som når den obligatorisk sadistiske fængselsleder udviser interesse for (døde) sommerfugle, og det tydeligvis er meningen, at vi skal tænke: »Åh, en psycho med æstetisk sans, hvor Hannibal Lectersk …«

Kritik af afhøringsmetoder

Nå, lidt om plottet: Stallones figur ernærer sig – sin fremskredne alder til trods – som en slags undercover-Houdini, der bryder ud af fængsler for at finde svagheder i deres sikkerhedssystemer. Men da hans karriere en dag tager en diabolsk drejning, står han over for sit livs største udbryderudfordring. Hans nye, europæiske ven Emil Rottmayer (spillet af Schwarzenegger) kan dog vise sig nyttig.

Der er en rimelig kemi mellem de alderstegne actionikoner, og lidt sjovt er det da at høre ’Arnie’ tale tysk i en scene. Sjove er filmens intenderet vittige replikker til gengæld meget sjældent, med »Du slår som en vegetar« som noget, der nærmer sig en undtagelse.

Med lidt god vilje kan dele af filmen tolkes som en kritik af udvidede afhøringsmetoder, der til forveksling ligner tortur, samt den industri, der er tilknyttet USA’s fængselsvæsen – skurken ser tydeligvis fangerne som omvandrende beløb, ikke individer.

Der er også nogle udmærkede tekniske effekter, som giver mening i den større sammenhæng, mens fangevogternes makabre masker er en velfungerende lavteknologisk effekt. Derudover ligger Stallone, som altid, sikkert i svinget som en underhund, der er kvikkere, end den ser ud til at være. Men mest af alt er Escape Plan små to timers hæderligt eksekveret underholdning, der tilsætter sin opskrift to-tre knivspidser nytænkning. Om dit liv er langt nok til det, må du selv vurdere.

’Escape Plan’ Instruktion: Mikael Håfström. Manuskript: Miles Chapman og Arnell Jesko. Amerikansk (Biografer over hele landet)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu