Den evige jagt

Gardell er ’Oplysninger til Borgerne om Samfundet’. Om Stockholm i 1982, da en mystisk og dødelig sygdom, der hed aids, med ét var der
29. november 2013

Den svenske forfatter, komiker og dramatiker Jonas Gardells (f. 1963) romantrilogi er delt op i Kærligheden, Sygdommen og Døden. Tiderne Skifter udsender nu første del, der ud over altså Kærligheden desuden hedder Tør aldrig tårer bort uden handsker. Så meget patos allerede i titlen og så meget i hvert fald alvor i indholdet, skal det vise sig. Kærligheden kalder jeg bogen, for den anden titel kan jeg ikke holde ud, selv om den forklares nok så pædagogisk. Det er hospitalspersonalet, der skal bruge handsker, når de plejer de døende patienter og tørrer deres tårer bort.

Trilogien hører under Oplysninger til Borgerne om Samfundet og helt specifikt er Kærligheden oplysning om Stockholms bøssemiljø i 1980’erne, da man for første gang hørte om »en mystisk lungebetændelse, der kun rammer homoseksuelle« og umiddelbart efter om en kræftsygdom om Kaposis sarkom, som man på Aarhus Universitet havde mistanke om var forårsaget af brug af poppers. Kaposis sarkom ramte tillige hovedsagligt homoseksuelle mænd. Og de homoseksuelle mænd? De kender knap alvoren endnu, de er på evig jagt i området ved Centralstationen, Bøsseringen og Klara Norra Kyrkogata. Gardell skriver ikke om hr. og hr. Hakkebøf, det er partybøsserne og på evig jagt-bøsserne, han portrætterer. Især de stjålne blikke og møderne i det offentlige rum, interesserer han sig for.

Kærligheden er en studie i at kaste og fange blikke for at nedlægge og blive nedlagt. Men de homoseksuelle mænd bruger ikke bare øjnene til at flirte og jage, de er også på vagt: »Paul går altid hurtigt, med en pudsig, ligesom hoppende gang. Han plejer at sige, at alle svanser går hurtigt – »det er ren selvopholdelsesdrift, skat« – blikket altid rettet fremad, men alligevel med fuldt opøvet periferiblik, så man kan sætte farten op, hvis der sker noget truende.«

Dukkeføreren

Gardell bruger jagtmotivet dobbelt. De homoseksuelle mænd jager, og de bliver jaget. Jagten knyttes nært sammen med sygdommen aids. Det bliver yderst symbolsk, når Jehovas Vidner og de stærke religiøse kræfter i USA under Reagan også inddrages. Men romanen bærer symbolikken sikkert, braser ikke sammen under den.

Bogen veksler mellem et fiktionsspor og et essayspor – endda optræder fiktionens Rasmus som en art case story i essaydelen, det lader sig gøre, og endda temmelig elegant, fordi der oven over det hele sidder en dukkefører og hiver i trådene. En dukkefører der ved, hvad der vil ske, at Rasmus og Benjamin vil møde hinanden, at flere af medlemmerne i Pauls selvbestaltede homofamilie vil blive syge og dø. Dukkeføreren er den overlevende med pligt til at fortælle historien.

En af dukkerne er Rasmus, enebarn født i Värmland i den lille flække Koppom. Intuitivt ved han, at for at overleve som homoseksuel er han nødt til at tage til Stockholm. Benjamin bor der allerede, hans familie er Jehovas Vidner, og fordi Benjamin er flittig til at stemme dørklokker får han også en dag ringet på hos Paul, »bøssernes svar på Moder Theresa. Men med bedre foundation«. Paul ser lige igennem ham: »Du ved godt, at du er homoseksuel? Ikke?«

Gardell er kun meget få steder antydningens mester. De fleste af romanens scener fortolkes og forklares pædagogisk. Den hvide elg skyder jægerne af hensyn til resten af bestanden. Et eksemplar, der ikke gavner reproduktionen, er der ikke brug for og videre i den dur. Men én scene undslipper udpenslingen. Det er da Rasmus stadig hænger fast i Koppom og lige er blevet student. Hans kære familie vil fejre ham og sætter ham på en trone på ladet af en lastbil og kører ham gennem byen, fordi de er så stolte. Det er Rasmus ikke. Helt alene sidder han der og må udholde den påduttede celebrering. Scenen er et gådefuldt clash mellem den provinsielle foragt for homoseksuelle (der var?) og storbyens gay pride, som skal komme. Efter 1982.