Forbandede ungdom

En moderne amerikansk romanklassiker, der har været forbudt i mange skoler, er nu (endelig) oversat til dansk
29. november 2013

Amerikanske Stephen Chboskys Fordelene ved at være en bænkevarmer er blevet både forbandet og kultdyrket. Da romanen udkom i USA i 1999 – under originaltitlen The Perks of Being a Wallflower – skabte den straks røre. Først rundede den diverse bestsellerlister, og dernæst blev den forbudt af både strikse skolelærere og stramtantede bibliotekarer i en række amerikanske stater. Til dato har romanen solgt over to millioner eksemplarer, og da en filmatisering dukkede op sidste år – med blandt andre Emma Watson på rollelisten – blussede debatten om dens væsen atter op. Hér kom det frem, at The Perks of Being a Wallflower er en af de skønlitterære titler, som det amerikanske biblioteksvæsen flest gange har nægtet at have stående til udlån de seneste ti år.

Dens slags censureringer er om ikke et kvalitetsstempel i sig selv, så i hvert fald nok til at pirre nysgerrigheden hos det læsende publikum, og alene fordi vi ikke tidligere har haft mulighed for at stifte bekendtskab med Chboskys kontroversielle bog på dansk, synes det ganske passende, at det gode lille forlag Ordenes By nu udsender den i dansk oversættelse af Paul McNeice.

Charlie er en stille og intelligent 16-årig dreng, der godt kan lide at læse. Af samme tre grunde er han endt som en såkaldt bænkevarmer, der får lov at passe sig selv, når ikke han ligefrem mobbes. I en række breve adresseret til et anonymt ’du’ skildrer han bogen igennem sit første år på high school, hvor han efter sin eneste vens selvmord, skrækslagent skal forsøge at navigere sig mod det fremmede voksenliv i sin foranderlige krop.

Ryger pot og dyrker sex

»Du skal vide at jeg er glad og trist på samme tid, og at jeg stadig prøver at finde ud af hvordan det hele lige hænger sammen,« skriver han indledningsvis, og selv om han både får læst en masse gode romaner om andre unge mænd, der er lige så forvirrede og følsomme, som han selv er, og selv om han finder sammen med andre outsidere på skolen, bliver livet ikke meget nemmere, som året skrider fremad.

Helt galt går det, da han forelsker sig i en ældre pige, han ikke kan få, og bliver kæreste med en jævnaldrende pige, han ikke vil have. En aften, hvor vennerne spiller Sandhed eller Konsekvens, får Charlie udfordringen at »kysse den smukkeste pige her i stuen på munden«. Det ender selvfølgelig galt, fordi han kysser sin ulykkelige kærlighed og ikke kæresten, og i tiden derefter må Charlie nøjes med at støtte sig til sine bøger og en masse pot – samt Patrick, der er homoseksuel og i al hemmelighed har været kæreste med skolens quarterback …

Charlies oplevelser med sex og stoffer har tilsyneladende skræmt mange puritanske læsere, men det er selvfølgelig netop realismen og dens dystre underklang, der giver romanen sjæl og relevans.

Som den beslægtede Griberen i rugen fanger Fordelene ved at være bænkevarmer fint teenageårenes angst, trods, ensomhed og længsler. Samme mesterlige fundament som Salingers klassiker har Chboskys hidtil eneste skønlitterære trods alt ikke, men mindre kan gøre det, og denne rørende, kloge og underholdende lille perle af en coming of age-roman fortjener også på dansk et stort og dedikeret publikum.

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.