Læsetid 3 min.

Det at lægge krop til en rugemor

Skuespilleren Nanna Bøttcher gør ’Made in India’ til en højst seværdig debatforestilling om rugemødre og købemødre på Teater Grob. Heldigvis uden nemme svar
20. november 2013

Vi er begge grinebidere,« siger købemoderen lettet om sig selv og sin rugemor under et videoklip i teaterforestillingen Made in India. Og så konkluderer hun: »Så det bliver en glad baby.«

Denne jordnære udtalelse er med til at fyre godt op under tilskuerne i første scene af forestillingen på Teater Grob. For hvad mener man egentlig om den voksende babyhandel? Er det mest synd for rugemoderen eller købemoderen – eller for barnet?

Ditte Maria Bjerg er gået direkte ind i hjertet af problemstillingerne med sit researchteater Global Stories, der har co-produceret forestillingen sammen med både Odense Teater og Riksteatern i Sverige. På baggrund af research på en ’rugemorfabrik’ i Indien har hun skrevet og instrueret en teatermontage, hvor synsvinklen hele tiden skifter mellem rugemoderens og købemoderens. Suppleret af en forsker, der forsøger at finde ud af, hvordan denne internationalt voksende industri egentlig foregår. Dokumenteret med foto og anonymiserede udtalelser i engelsk oversættelse.

Hærgende hormoner

Ditte Maria Bjerg har lykkeligvis fået skuespilleren Nanna Bøttcher til at bære forestillingen. Nanna Bøttcher har en intuitiv evne til at gå ind i rollerne som både rugemoderen og købemoderen, så man pludselig kan mærke begge som tilskuer. Hun kan videregive den smerte, som rugemoderen føler, når hun får lagt det mærkeligt fremmede, befrugtede æg op i sig. Men hun kan også vise den desperation, som købemødrene føler efter deres forgæves hormonbehandlinger.

Nanna Bøttchers begavede krop er både ung og erfaren, stærk og helt sårbar. Og hun kan få tilskueren til at smile over selv de sørgeligste og mest makabre detaljer. Uden at slå blikket ned.

Forskeren optræder mest i rollen som sig selv. Den sydafrikanske sociolog Amrita Pande optræder på scenen med sin egen forundrede dagbog efter seks års studier.

Drømmen om et fly

Hun er en stædig personlighed, men som performer er hun først og fremmest formidler. Hendes feministiske afsæt er vigtigere end hendes etiske opfattelse af rugemødrenes dilemmaer: Hun betragter kvinderne som arbejdere i en ny industri. Derfor spørger hun dem, hvorfor de egentlig skal bo på et hostel langt væk fra deres egne børn i de 37 uger inden det påbudte kejsersnit. Og hun spørger dem, hvorfor de skal tage medicin.

Men hendes svar blafrer mellem tørresnorene sammen med de broderede gulvklude, som Global Stories grotesk nok har fået nogle rugemødre til at sy i ventetiden.

Broderierne har udførlige billeder af sprøjter med æg, men også af flyvemaskiner, der bliver det bærende symbol for forestillingen: Fly, som bringer købeforældrene til Indien. Fly, som rugemødrene drømmer om at kunne flyve væk i. Og fly, der fjerner de babyer, som rugemødrene har båret på og sat livet og førligheden på spil for at føde.

Desværre har Ditte Maria Bjerg valgt at lade anden akt foregå som en fingeret debatsession, hvor forskeren besvarer spørgsmål fra salen med klichékorrekte svar. Her havde det været mere fair bare at afslutte teaterforestillingen efter første akt – og så tilbyde debat bagefter. Men det ændrer ikke ved det faktum, at publikum forlod salen opløftede, oplyste og mærkbart følelsespåvirkede.

Som teaterinstruktør peger Ditte Maria Bjerg hele tiden på globale paradokser, som vi har svært ved at forholde os til. Fra materialismeoverflod i Shopping til au pair-pige-uligheden i Hush Little Baby. Med Made in India har hun skabt en internationalt seværdig forestilling, som forhåbentlig kan komme til at rejse verden rundt.

Også meget til gerne til Indien, hvor rugemødre tydeligvis har masser af tid til at se teater.

 

’Made in India’. Tekst: Amrita Pande og Ditte Maria Bjerg. Research: Amrita Pande. Scenografi: Filippa Berglund. Iscenesættelse: Ditte Maria Bjerg. Co-produktion mellem Global Stories, Odense Teater og Riksteatern i Sverige. Nu på Grob i København til 24. november. www.grob.dk

Foto med tørresnor fra

HYPERLINK “;http://globalstories.net/wp-content/uploads/2013/06/Pressefoto-1.jpg”; http://globalstories.net/wp-content/uploads/2013/06/Pressefoto-1.jpg

Fototekst: Nanna Bøttcher griber fat i megafonen og kræver bedre forhold for rugemødrene på ’babyfabrikkerne’. Men hun låner også debatten sin vidunderligt udtryksfulde krop og sine glade, nysgerrige øjne, der hverken fordømmer rugemoderen eller købemoderen. Her er hun sammen med sociologen Amrita Pande i forestillingen Made in India.

Foto: Morten Kjærgaard

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu