Læsetid: 8 min.

Fuldblods familiedrama og halløj på badehotellet

Danmarks Radio formår at være moderne og relevant med sin nye dramaserie, ’Arvingerne’. TV 2 har i stedet sat sig ind i tidsmaskinen og forsøger uden held at genoplive folkekomedien i ’Badehotellet’
Arvingerne. Foto: Martin Lehmann

Arvingerne. Foto: Martin Lehmann

2. januar 2014

Man skulle tro, at Danmarks Radio og TV 2 sammen havde planlagt det hele: Mandag aften var der premiere på TV 2’s nye dramasatsning, Badehotellet, der er skrevet af Stig Thorsboe og Hanna Lundblad. Og i går aftes var der så premiere på DR1’s nye søndagsserie, Arvingerne, der er skrevet af Maya Ilsøe.

Ikke blot giver de to premierer mulighed for at sætte tv-stationernes dramaserier over for hinanden; man får også et fingerpeg om, i hvilken retning især Danmarks Radio har tænkt sig at bevæge sig, fordi Thorsboe og Lundblad – sammen med brormand, Peter Thorsboe, og hans skrivepartner, Mai Brostrøm – efter mange år som de drivende kræfter i DR’s succesfulde dramaeventyr er blevet sat på gaden og erstattet af Ilsøe som et led i et generationsskifte, der også omfatter en ny dramachef, Nadia Kløvedal Reich,

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Malan Helge
  • Henrik Danstrup
  • Steffen Gliese
  • Jørn Vilvig
  • Erik Jensen
Malan Helge, Henrik Danstrup, Steffen Gliese, Jørn Vilvig og Erik Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Det tegner godt.
Ikke desto mindre bør DR komme væk fra favoriseringen af enkelte dramatikere og i højere grad vende tilbage til den klassiske form, hvor flere prøvede kræfter med genren i enkeltspil (f.eks. viste DR i nytåret "Superdame" fra 1991), og hvor et opgør med den alt for rodfæstede naturalisme også kommer i spil.
Vi er en generation, der voksede op med mangfoldigheden i krydsfeltet mellem TV-Teatret og transmissioner fra især Det Kgl. Teater.
Det ville være forløsende, hvis den voksende uddannede del af befolkningen fik sin dannelse og nysgerrighed udbygget og pirret af drama, der ikke kun udfordrer i indholdet, men også i formen.

Jeg har kun set badehotellet, og den virkede ret hjælpeløs og klichefyldt.

Men flot fotograferet er den sq, og lyset er fantastisk.
Der er lidt Tarantino over billederne, og faktisk også lidt over referencerne tilbage mod den danske folkekomedie (hønseavleren).

Jeg havde det lidt på samme måde da jeg havde set første afsnit af edderkoppen, hvor dialogen i starten lod noget tilbage at ønske.
Den udviklede sig senere til at blive min favorit, fordi den simpelt hen er så smukt lavet, og atmosfæren efterhånden bliver så intens.

Men generelt er jeg ikke specielt optimistisk.

Maj-Britt Kent Hansen

Grebet blev man så langt fra af nogen af de to nye tv-serier. Om der kan komme noget uforudsigeligt ud af det i de følgende afsnit, nu man har stået en hel time igennem med introduktion til persongalleriet, har jeg mine tvivl om.

Apropos teater har DRK i efteråret vist fem forestillinger. Her var både det meget traditionelle og det mere eksperimenterende, og jeg - som bestemt ingen teaterfan er - endte såmænd med at synes om to af de fem forestillinger.

Den megen snak og overraskelse/bestyrtelse - andetsteds i Information - om, at tv-seerne gør, som de vil, begriber jeg ikke. Udvalget af kanaler og udsendelser er blevet større, medieplatformene (hader det ord) flere, men har man ikke længe set det, man ville, og når man ville? Jeg mener: Det er mange år siden videoen blev opfundet.

Christian Monggaard

To berigtigelser til anmeldelsen:

Peter Thorsboe og Mai Brostrøm er ikke blevet 'sat på gaden' af DR, som jeg skriver. De fik efter Livvagterne tilbud fra udlandet og arbejder bla. på international serie, der skal vises i mange lande, også i Danmark på DR.

Og så er Nadia Kløvedal Reich ikke dramachef, men fiktionschef og dermed ansvarlig for al DR's fiktion i tæt samarbejde med den nye dramachef, Piv Bernth.

Morten Pedersen, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Har kun set Arvingerne og nåede ikke at se, hvem der er krediteret for musikken. Hvis ikke det er Fläskvartetten selv, er det er plagiat af rang. Prøv selv at se et afsnit af Wallander.

Anders Sørensen

@Peter Hansen: "Vi er en generation, der voksede op med mangfoldigheden i krydsfeltet mellem TV-Teatret og transmissioner fra især Det Kgl. Teater."

Hahaha. God sarkasme!

Steffen Gliese

Overhovedet ikke, Anders Sørensen. Det var tider. Men det var også dengang, der var en vilje til at fremme almindelige menneskers adgang til den kulturelle mangfoldighed.

Morten Pedersen

….. og iøvrigt må jeg sige at Arvingerne er overraskende godt på stort set alle niveauer. Forfriskende anderledes end de sidste mange DR-serier.

Michael Kongstad Nielsen

Skal familien Danmark ikke snart have en vaskeægte Lars von Trier pornofilm med alle ingredienser i langtrukkent tempo søndag aften i bedste sendetid, noget der kan samle nationen.

Der er INGEN i Badehotellet, der taler hverken vest- eller nordjysk.
Alle taler nogle misk-mask dialekter, som ingen nogensinde før har talt.

Men hvad skal man sige, når Sruensee i "En kongelig affære" møder kongen med et "Hej, Christian".
Det nu så brugte hej, var knap slået igennem i min barndom.
Og dronningen, der var født og opvokset i England, taler med svensk accent.

Mindes med fryd Matadors faster Anna, der kom direkte fra Skjern - og som derfor på den tid ville være tæt på uforståelig for alle udenfor bygrænsen - men som taler det allermest formfuldendte kongelige-teater-dansk (som vistnok heller aldrig har eksisteret i virkeligheden):

Den sidste fake-dialekt er nok ikke hørt endnu.

Vibeke Rasmussen, Sune Olsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Ang. Badehotellet er de udendørsoptagelser altså optaget ved Svinkløv Badehotel! Og grunden til at stort ingen taler vestjysk eller nordjysk eller vendelbomål er jo denne her:
Stort set alle i denne serie er jo ankommet med Aalborgbaaden fra Kiøbenhavn. Og jo, i 1928 gik der en bådrute fra København til Aalborg; den blev indstillet omkring 1970.

Til gengæld skal man have undertekster på for at høre hvad der bliver sagt i Arvingerne - og stort set ingen taler fynsk...

Tino Rozzo:

Angående "En Kongelig Affære", så er den film desværre et rod af anakronismer og populariseringer.

Struensee talte jo tysk og kunne ikke et ord dansk, så det var det sprog som de har talt indbyrdes ved hoffet i Struensee-perioden og ikke dansk. Caroline Mathildes far og mor var jo begge fuldblodstyskere, og deres engelsk sandsynligvis udtalt med en stærk tysk accent.

Ved at vælge at lade dem alle tale dansk, ligesom dårlige Hollywoodfilm om 2. verdenskrig hvor tyskerne taler engelsk med eller uden falsk tysk accent, har Nikolaj Arcel fuldstændig forbigået ikke blot den kosmopolitiske stemning som herskede ved hoffet (enkedronning Juliane Maria var også tysker, Ove Høegh Guldberg derimod en af de eneste pæredanske, Christian VII kunne dansk, men foretrak tysk, Reverdil schweizer, general Saint-Germain franskmand osv osv), men også et af de største kritikpunkter som det almindelige folk havde mod Struensee, nemlig hans tyskhed og påståede foragt mod alt dansk.

Desværre valgte Arcel udelukkende de lette løsninger i den film, og valgte en fortolkning der talte til laveste fællesnævner, i stedet for som f.eks. HBOs John Adams, at antage at publikum faktisk er villige til at lære noget når de ser en historisk film.

Maj-Britt Kent Hansen

Muligheden for undertekstning er en fordel, og jeg bruger den selv hyppigt, men samtidig er det da utroligt, at vi taler så uartikuleret, at DR må tilbyde undertekster.

Det ville dog være rart, hvis DR også kunne gøre noget ved den uens lydstyrke på deres forskellige kanaler. Indrømmer, at jeg zapper - og nu og da hopper frem og tilbage mellem to DR-kanaler. Da er det ikke sjældent sådan, at den ene kanal brager ud i lydstyrke, mens den anden næppe er hørbar.

Og en sidste ting: DR's nyheder, hvor der kommer et højt diskant pling af en slags, hver gang der gås fra et indslag til et andet. Dødirriterende! Som ville de vække en.

Michael Kongstad Nielsen

Nogle skuespillere lærer først at tale tydeligt og prononcere på en dramatisk måde. Talen er en del af fortællekunsten. Senere, når de kommer til DR-drama, får de at vide, at de skal tale mere utydeligt og droppe al det udtrykspjat, ellers lyder de ikke som ægte folk i virkeligheden.

Maj-Britt Kent Hansen

Problemet rækker ud over skuespillere.

Men den tidligere tydelige diktion i teater skyldtes vist, at man vidste, at man også skulle nå tilhørerne på bagerste række, mens tv-drama og film indspilles og vises under andre forhold.

Michael Kongstad Nielsen

Det er rigtigt, men stadig er talen vigtig for at udtrykke sit ærinde eller budskab. I stedet for talen bruges i dag andre virkemidler, såsom fotografering, lys, kostumer, musik, klip m.m., men det er mange gange erstatninger for talen. Som man siger: "personligheden sidder i stemmen".