Læsetid: 2 min.

Nonnetårer

Marcel Ruijters’ middelalderfabler trækker på tegneseriens århundredgamle tradition
Religionskritik og hyldest til troens billedskabende fortællinger i én og samme tegneserie. Illustration fra Marcel Ruijters’ ’De hellige’ (485664)

Religionskritik og hyldest til troens billedskabende fortællinger i én og samme tegneserie. Illustration fra Marcel Ruijters’ ’De hellige’ (485664)

24. januar 2014

Tegneserien som udtryksform er oldgammel. I hvert fald hvis man definerer den som en fortælleform, der sætter billeder på rad og samtidig benytter sig af det skrevne ord og ikke hæfter sig alt for meget ved den moderne publikationskontekst, vi normalt forbinder den med. I sin grundform har den eksisteret siden i hvert fald antikken.

Hollandske Marcel Ruijters’ seneste arbejder er en hyldest til denne århundredgamle tradition. Sine qua non udkom på dansk i 2011 på forlaget Forlæns, der også distribuerede den fransk udgivne 1348. Og sidste år fik vi så opfølgeren, den her anmeldte De hellige.

Alle de ovennævnte Ruijters-bøger trækker tråde tilbage til middelalderens Europa. Dengang det kristne grundmysterium om ordets manifestation i kødet fandt analogt udtryk i kalkmalerier, illuminerede manuskripter og gyldne altre, som i reglen snarere end undtagelsen tilvejebragte Guds fortælling i såvel skrift som billede.

Ejendommeligt guddommelig

Det var før renæssancens humanisme og borgerskabets fremkomst adskilte ord og billede og forviste blandformer til det vulgære – og senere populærkulturen – den moderne tegneseries arnested.

Med den lille skabelsesberetning på plads, er det en fornøjelse at anbefale Ruijters’ stilsikre og kløgtige småfortællinger om fiktive kvindelige helgener – alle afbildet identisk, iført nonneslør – fra dengang verden fandt ultimativ mening i troen – hvor alle begivenheder var udtryk for Guds ofte nådesløse vilje og ethvert menneskeligt eller naturskabt fænomen fandt distinkt betydning i en fælles, guddommelig – og, for os nutidige fornuftsmennesker, ofte ejendommelig – kosmologi.

Vi møder Skt. Teresa, der slog såvel en vildmand, en abe, Døden og Satan i skak, men måtte lide martyriet efter hun i Guds fravær blev besejret af en kættersk, hovedløs blemmya. Hendes fastlåst bedende hænder overlevede imidlertid hendes lemlæstelse og blev i efterfølgeren Isidoras greb et helbredende relikvie, der sikrede også hende helgenstatus. Hænderne skiftede senere igen hænder og saliggjorde således både Plagiaria og – endnu senere – Plagiariaria, beretter Ruijters.

Djævelen afsløres

Vi hører også Skt. Solange, der blev lemlæstet af en vildmand men qua sin tro tiltrak fire slanger, der blev hendes nye arme og ben og gjorde hende særligt egnet, når der i klosteret skulle plukkes højthængende æbler; om Skt. Sceptica, der afslørede djævlen i skikkelse af en omrejsende kvaksalver med flasker fra Ungdommens kilde; eller Skt. Simia, der var en from abe.

Serierne er udført i tyk, stiliseret tuschstreg, i ferm pastiche på middelalderens flade, kantede illuminationer af mennesker og dyr i omgivelser der præsenteres i nedjusteret størrelse.

Den fortællende tekst i helgenskriftet står på dansk at læse separat fra billederne, mens personernes direkte tale foregår i middelalderlige banderoler, hvirvlende fra deres munde, på deklamatorisk latin: »Excremento« udbryder Satan, da Sceptica afslører ham.

Ruijters selv har udtalt, at hans ærinde er religionskritisk, og sådan kan man vælge at læse disse skægge og opfindsomme fabler – der er trods alt tale om et verdenssyn, der fremstår åbenlyst absurd.

Men samtidig er det svært at se hans gennemførte indlevelse i samme som andet end en hyldest til den billedskabende og afklarende styrke, troens mest slidstærke fortællinger har fundet i overleveringens ord og billeder.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu