Læsetid: 2 min.

Barok pop og undervandsjob

Sfærisk ferskvandspop fordrev vintertungsind, da When Saints Go Machine og Indians mættede stemninger i uvante rammer under første Frost Festival-oplevelser
Danmarks Akvarium dannede en fascinerende ramme, men de store panoramaruder skabte også en sær envejskommunikation mellem tilskuerne og When Saints Go Machine.
8. februar 2014

Fotogene ruiner og charmerende tidslommer. Spillesteder er ikke, hvad de har været. Med originalitet og æstetisk sensibilitet har Frost Festival på fjerde år haft held med at iscenesætte netop sådanne koncerter i utraditionelle og til tider ruinøse locations.

I bedste fald lykkes det at fralokke musikken dens mest hemmeligholdte perspektiver, og som hovedregel udmunder det i mindeværdige musikoplevelser. Til festivalens åbningskoncert gjaldt det populære When Saints Go Machine, der som et andet flerhovedet havuhyre optrådte i et tomt bassin i det gamle Danmarks Akvarium i Charlottenlund. Piratfiskene er emigreret til Amager, og den forladte funkisbygning benyttes efter sigende nu til frivole libertinerfester. Fascinationskraften er intakt, de spøgelsesagtige rum vakte associationer til et plyndret stormagasin; »disse næsten helt affolkede menneskelige akvarier«, som digteren Aragon kaldte de parisiske passager.

Publikum blev gelejdet ned i det heksagonale rum i bunden. Dér i bassinet, hvor den gule hestemakrel, den store barracuda og den hvidplettede kuglefisk før fouragerede, indfandt When Saints Go Machine sig mellem forloren dybhavsfauna bag de enorme panoramaruder.

Envejskommunikation

Elektropopbandet har ry for at være et forrygende liveorkester. Og da de satte gang med den uheldssvangre intro til »Infinity Killer« fra det nyeste album, var det virkelig som at blive langsomt nedsænket i drømme. Men mystikken bredte sig, for bandet kunne tilsyneladende ikke høre andet end sig selv i monitorerne bag det tykke glas.

»Det er underligt at være fisk,« sagde Nikolaj Vonsild med det lyse hår, som i det opake skær fra de algebegroede glasruder enten fik ham til at ligne en narkoman eller en engel. Den maskinelle pop og Vonsilds serafiske falset gik umådelig godt i spænd med omgivelserne, når musikken pulserede i rummet som en dykkerklokkes regelmæssige biplyde.

Koncerten skred frem med besynderlig envejskommunikation, for når det krammevorne publikum udtrykte genkendelsesglæde ved det klukkende synthtema på »Church and Law«, trængte det ikke igennem til bandet, og livesituationens vekselvirkninger gik i store hele tabt.

Glasmiljøet skaber selvfølgelig ikke de optimale lydbetingelser, men efter omstændighederne var lydbilledet udmærket. Panoramaet bidrog til et infernalsk klimaks med den pumpende »Jets«, hvor et blodrødt stroboskoplys reflekterede fra alle vinkler. Og glimtvis var det, som om akvariets utopiske modernisme hviskede elskovsord i øret på nutidens oplevelsesøkonomi.

Kammerpop

Torsdag gjaldt det Indians, der med Copenhagen Phil optrådte i Radiohusets smukke cigarkasse af en koncertsal. Koncerten blev præsenteret som et hjemkomstarrangement for Søren Løkke Juuls majestætiske enmandsprojekt, som livedebuterede på Frost og siden har udgivet på det navnkundige plademærke 4AD. En temmelig festivalintern fortælling om en cirkel, der sluttes. Og spørgsmålet er, hvor interessant den er for den almindelige koncertgænger.

Det var skam en fornøjelse at overvære harmonien mellem ferske, frostklare indiehymner og det filharmoniske traktement. »New« åbnede med paukeslag, der vækkede kærkomne minder om Brian Wilsons orkestrale arrangement på »I’m Waiting For The Day«. Og det var skønt at se Løkke Juul stå sammenbøjet og lade fingrene spille over klaviaturet, som var det en menneskekrop, han kildede mellem ribbenene.

Sangene var stærke og fremførelsen lydefri, og dog efterlod affæren ikke et dybere indtryk. Måske jeg mangler de rigtige receptorer i hjernen for at være modtagelig over for en så himmelstræbende æsteticisme, som Indians forfølger. Men frostklart, det var det.

 

When Saints Go Machine, Danmarks Akvarium, lørdag den 1. februar

Indians, Radiohuset, torsdag den 6. februar

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu