Jagten på de forsvundne skatte

Instruktøren George Clooney har endnu en vigtig historie at fortælle i sin seneste film, ’Monumenternes mænd’. Desværre kan han ikke finde ud af, hvilken toneart han skal fortælle i
’Monumenternes mænd’ er baseret på virkelige begivenheder og handler om en håndfuld kunst- og arkitektureksperter, som i slutningen af Anden Verdenskrig forsøger at redde de kunstskatte, som nazisterne begynder at ødelægge, da de indser, at de er ved at tabe krigen

SF Film

27. februar 2014

Der er ingen tvivl om, at George Clooney er en mand, der vil os noget, både som skuespiller og instruktør. Han er et godt og idealistisk menneske med sine meningers mod. I Good Night, and Good Luck (2005) skildrer han den berømte radio- og tv-mand Edward R. Murrows kamp mod den kommunistforskrækkende senator McCarthy. Og i Kamæleonen (2011) fortæller han om de beskidte, korrumperende sider af amerikansk politik.

Clooneys seneste film som instruktør, Monumenternes mænd, er baseret på virkelige begivenheder og handler om den håndfuld kunst- og arkitektureksperter, som i slutningen af Anden Verdenskrig – i et tæt kapløb med russerne – forsøger at redde de tusindvis af kunstskatte, som Hitler har beordret indsamlet til sit Førermuseum, og som nazisterne begynder at ødelægge, da de indser, at de er ved at tabe krigen.

»Hvis man ødelægger deres bedrifter, deres historie, er det, som om de aldrig har eksisteret,« siger Frank Stokes (Clooney selv), der leder gruppen, The Monuments Men, med henvisning til nazisternes udryddelse af ikke bare jøderne, men også deres kunst og kultur.

Det er med andre ord en vigtig og alvorlig opgave, som både Frank Stokes og George Clooney har sat sig for at løse. Men i modsætning til Good Night, and Good Luck og Kamæleonen – der ikke var uhumoristiske, men heller ikke ligefrem komiske – har Clooney, som ellers plejer at være ganske sikker på hånden, i Monumenternes mænd endog meget svært ved at finde den rigtige toneart at fortælle sin historie i.

Alexandre Desplats muntre musik signalerer, at man ser en underholdende eventyrfilm a la Indiana Jones eller The Great Escape, hvor livet nok sættes på spil, men uden at det skal tages særligt alvorligt. Og i selve filmen klipper Clooney mellem meget mørke, triste scener fulde af sorg og døende mennesker til scener, hvor Stokes og hans mænd (spillet af fremragende skuespillere som Matt Damon, Jean Dujardin, John Goodman, Bill Murray og Bob Balaban) fjoller rundt, som var de Robin Hood og hans lystige svende.

Man keder sig ikke i løbet af de to timer, Monumenternes mænd varer, og historien har bestemt et fascinerende og skammeligt overset udgangspunkt. Men det er svært at finde ud af, hvor alvorligt man skal tage filmen, hvilket er uheldigt – og lidt mærkeligt – når man som Clooney gerne vil diskutere kunst og kulturs betydning for os mennesker, som et spejl af vores sjæl og vores værdier, og om et maleri af Rembrandt eller en skulptur af Michelangelo er værd at sætte livet på spil for.

Det er det, siger instruktøren, og jeg giver ham gerne ret. Han får bare ikke rigtig vist hvorfor i Monumenternes mænd.

’Monumenternes mænd’ Instruktion: George Clooney. Manuskript: George Clooney og Grant Heslov. Amerikansk (Biografer landet over)