Matriarkens fald

Meryl Streep er hovedattraktion som monstrøs matriark i John Wells’ sorte komedie ’Familien’. Filmen er mørk og morsom, men også anstrengende som en rigtig fest i den nærmeste dysfunktionelle familie, er det
6. februar 2014

I sin bog Making Movies forklarer Sidney Lumet, hvorfor han ikke kunne vælge andre end Katharine Hepburn til rollen som Mary Tyrone, da han filmatiserede teaterstykket Long Day’s Journey Into Night fra 1962. Hepburns status og pondus var så enorm, at samtidens publikum ville opleve den morfinafhængige Marys nedtur som et kolossalt, majestætisk træ, der falder om, mente instruktøren.

En lignende kombination af kompleksitet og styrke giver Meryl Streep den pillemisbrugende matriark Violet Weston i det sorte komediedrama Familien, der er baseret på Tracy Letts’ Pulitzervindende Broadwaysucces fra 2007 August: Osage County. Under titlen Familien og med aktuelle Oscarnomineringer til Meryl Streep og Julia Robert kommer filmen nu til Danmark.

Vi befinder os i et sommerbeklumret Oklahoma, i Osage County, hvor heden er så kvælende, at tre tropiske fugle har måttet lade livet i familiens varetægt. I det store, hvidmalede træhus, hvor den prisbelønnede digter Beverly Weston og hans hustru Violet residerer, er klaustrofobien endnu mere trykkende. Her opsummerer Beverly (Sam Shepard) sin og hustruens misbrugshistorie for en ung cheyenne-indiansk kvinde Johnna (Misty Upham), som han vil hyre som hushjælp.

Ind fra siden glider Mery Streeps Violet, med strittende grå hårtotter og en smøg i sin rynkede flab. Hun har mundkræft, og giften bogstaveligt talt vælter ud af munden på hende som velformulerede fornærmelser. Det svært at bebrejde Beverly, da han uden forklaring kort efter forlader hjemmet.

Misbrug og moderdyr

Sam Shepard er andet et stort navn, der giver sin rolle tyngde i de få scener, han er med i. Der er ikke sparet på kendte karakterskuespillere i Familien. Da de nærmeste slægtninge strømmer til for at hjælpe Violet, ser vi Julia Roberts som datteren Barbara, Ewan McGregor som Barbaras mand, barnestjernen Abigail Breslin som deres datter. Chris Cooper er svogeren, Juliette Lewis lillesøsteren og Dermot Mulroney hendes smartenspieler af en forlovede. Benedict Cumberbatch udvider sit repertoire i rollen som familiens skvat, nevøen Little Charles – en rolle som ligger langt fra den selvsikre Sherlock Holmes.

Med så karismatiske temperamenter spænder det ikke stille af, da liget af Beverly dukker op ved en sø, og Violet benytter begravelsen til at få sagt sine døtre nogle grusomheder.

Det er grænseoverskridende. Og det er tåresprøjtende morsomt. Især 62-årige Margo Martindale er et fund i rollen som Violets ligeså grovmundede søster. Mens de voksne kombattanter får afløb for deres følelser, bliver udtrykket to blow off steam næsten håndgribeligt i biografen, hvor man sidder med håret blæst tilbage. Det er som en mental udrensning.

Men Familien er også anstrengende. Når filmen er bedst, mindes man Elizabeth Taylor og Richard Burtons verbale slagsmål i Mike Nichols’ Who’s Afraid of Virginia Woolf, der ligesom Long Day’s Journey Into Night ligner en inspiration for August: The Osage County. Tracy Letts har i øvrigt selv skrevet manuskriptet til filmen.

Det bliver dog ved glimtene. Handlingstrådene krydser hinanden ligeså hidsigt som fornærmelserne i Familien, der aldrig rigtigt får styr på den farlige cocktail af sorg og misbrug, den ryster sammen. Skuespillerne stjæler billedet, og det fungerede måske på teatret, men gør det ikke i filmen.

Familien får et solidt, men alt for underspillet tema ud af sin location i cheyennernes gamle land. Det er den overraskende handlekraftige Johnna, der repræsenterer de indfødtes Amerika som et sted med helende kræfter. Og det har man virkelig brug for efter to timer med familien Weston.

’Familien’ Instruktør: John Wells. Manuskript: Tracy Letts. Amerikansk (Biografer landet over)