Sådan får du succes i Asien

Rådene er tvivlsomme men underholdningsværdien i top i Mohsin Hamids kække selvhjælpsbog forklædt som tankevækkende roman, ’Sådan bliver du stinkende rig i det nye Asien’
Mohsin Hamids roman foregår i et unavngivent land, som snildt kunne være Pakistan. Første kapitel og råd på rejsen mod at blive stinkende rig i Asien lyder ’Flyt til storbyen’.

Ton Koene

7. februar 2014

Dette er en selvhjælpsbog. Dens mål er, som der står på omslaget, at vise dig hvordan du kan blive stinkende rig i det nye Asien.«

Det er ordene allerede på side to i Mohsin Hamids Sådan bliver du stinkende rig i det nye Asien, en forrygende og original roman, der ganske som nævnt er formet som en selvhjælpsbog i tolv kapitler, hvis overskrift i en kontant vending udstikker kursen mod succes: ’Vær parat til at bruge vold’, ’Forelsk dig ikke’, ’Bliv ven med en bureaukrat’ og så videre.

Historien fortælles i 2. person, og således er hovedpersonen altså læseren, Du, i dette tilfælde en unavngivet mand født i et unavngivet asiatisk land, der snildt kunne være Pakistan, hvor Mohsin Hamid er født (i 1971) og opvokset og nu atter bor efter i en årrække at have læst på et par af USA’s fineste universiteter.

Vi følger ham/Dig fra fødsel til død, og allerede i første kapitel, der har titlen ’Flyt til storbyen’, fremgår det tydeligt, hvor vigtigt det er at have heldet med sig.

Du er nemlig syg som spædbarn, og det tvinger din far til at flytte fra landet til storbyen. »Tillykke«, siger du til dig selv efter busrejsen, inden du i næste kapitel, ’Få dig en uddannelse’, minder dig selv om, hvor heldigt det er, at du desuden er det tredjefødte barn i familien. Du behøver ikke arbejde som maler-assistent som din storebror, vende tilbage til landsbyen for at blive gift som din storesøster, og samtidig betyder tredjefødt »også at du ikke, som den fjerde af jer tre overlevende søskende, er et lille skelet i en beskeden grav for foden af et træ«. Der er både tid og penge til, at du kan blive lidt længere i skolen end de flest andre i landet.

Afsættet for overhovedet at få udbytte af bogens mange gode råd er med andre ord, at Du er født heldig. Pointen er imidlertid, at held i sidste ende ej heller er nok til at blive stinkende rig i det nye Asien, og for så vidt er det nærmere en guide til at overleve end til at få succes, Du har skrevet.

Vold og vrede i storbyen

I Hamids forrige roman, den Bookerpris-nominerede Den modvillige fundamentalist (2007) var jeg-fortælleren en veluddannet pakistaner, der tvinges til at forlade USA efter 11. september-angrebene og vende hjem til Lahore i Pakistan.

I en velafstemt og venlig tone, der glimtvis skjuler både frustrationer, magtesløshed og vrede – og med nonalkoholiske drikkevaner og et fuldskæg, der gør den lyttende amerikaner mistænkelig – afvikler fortælleren sin skæbnehistorie, der i høj grad er præget af de senere års mistillid mellem Øst og Vest.

Også Sådan bliver du stinkende rig i det nye Asien finder sit brændstof i den på én gang galopperende og skrøbelige globalisering, men fokus er denne gang på de sociale spændinger i de hastigt voksende asiatiske metropoler. Som gammel, da Du har mistet sin formue, og Du hverken har livvagter eller travlt længere, tager Du dig indimellem tid til at betragte dine omgivelser, og »det du fornemmer, og som ikke er til at tage fejl af, er et stadig højere tidevand af frustrationer og vrede og vold som skyldes dels at de fattige i dag kender mere til livet i de riges verden (…) og dels den forandring i mentalitet der er resultatet af et skift i antallet af skydevåben.«

For at få succes og blive stinkende rig i en sådan verden, hvor ingen har råd til at have en moral, er det nødvendigt at sælge pirat-dvd’er og mad, hvis udløbsdato er overskredet, samt bestikke bundkorrupte embedsmænd og hyre lejemordere til at slå mænd, der truer dig, ihjel.

Satirisk samtidsroman

Det klarer Du alt sammen fint, og Hamids hæsblæsende sprogtone – fremragende oversat af Mich Vraa – afspejler den energi, Du lægger for dagen i jagten på succes. Det går hurtigt, næsten for hurtigt, ikke blot for læseren, der godt ville have været med på mere af hovedpersonens dannelsesrejse fra rags to riches, som genren i sin tid blev kaldt i USA, men også for fortælleren selv, der først til slut, da han har måttet opgivet sine materielle ambitioner, indser hvad der virkelig betyder noget for ham.

Kærlighedshistorien om den kønne pige, som Du forelskede dig i som dreng og senere møder med års mellemrum, fænger imidlertid ikke helt lige så bravt, som Hamids skildring af det moderne Asiens absurde forretningsmetoder og skridende moral gør, og det er primært som skarp og satirisk samtidsroman, at Sådan bliver du stinkende rig i Asien bør læses – og det bør den så absolut helt frem til sidste kapitel, der naturligvis bærer overskriften ’Planlæg en exitstrategi’!