Værelse med udsigt til junglen

James Ivory og Ruth Prawer Jhabvalas sidste fælles film ’The City of Your Final Destination’ er en langsommelig, næsten livsbekræftende kuriositet for fans
13. februar 2014

Det er symptomatisk for hovedpersonerne i James Ivorys film, at de undertrykker deres lidenskaber, og på det punkt er Omar ingen undtagelse.

Den iranskfødte 28-årige ph.d.-studerende Omar (spillet af Omar Metwally) i The City of Your Final Destination er så sårbar over for natur, at han kommer i livsfare under en gåtur i skoven. Da han er ude at lufte sin udlejers hund, en pligt, der følger med lejeboligen, falder han i en pøl af kviksand og kunne være druknet. Eller det påstår han, da han vender tilbage til kæresten Deirdre (Alexandra Maria Lara), der ligesom han underviser på University of Colorado. Men Deirdre har intet til overs for hans pylrethed.

Da Omars forskningsprojekt trues, er det hende, der overtaler ham til at kæmpe. Omar vil skrive en biografi om den afdøde forfatter Jules Gund, men i et brev afviser Gunds familie at give lov til at udgive bogen. Han vil give op, men som Deirdre påpeger med sin fornuftsbetonede tyske accent, vil det koste ham både karrieren og opholdstilladelsen i USA.

Symbolsk liv i skyggen

Et lille oprør ulmer imidlertid ubevidst i Omar, der insisterer på at rejse uden Deirdre til Gunds ejendom i Uruguay. Her i hjertet af den sydamerikanske jungle må han konfrontere sine livsvalg i mødet med forfatterens familie: Gunds homoseksuelle bror (Anthony Hopkins) og hans japanske elsker (Hiroyuki Sanada), Gunds enke (Laura Linney) og sidst, men ikke mindst Gunds elskerinde, den milde Arden (Charlotte Gainsbourg). De lever eksil i Uruguay og i symbolsk forstand i skyggen af den berømte forfatter, der skød sig under et palmetræ.

The City of Your Final Destination fra 2009 er det sidste samarbejde mellem manuskriptforfatter Ruth Prawer Jhabvala og James Ivory, og deres første uden produceren Ismail Merchant. Og som mange af trekløverets klassiske samproduktioner, der tæller A Room With a View, Howards End og Remains of the Day, er filmen en historie om identitetssøgen og skæbnevalg i en verden, hvor stræben efter kontrol er synonym med følelsesmæssig afsondring.

The City of Your Final Destination er lang og lidt distanceret af en film om lidenskab at være. Men temaet nuanceres af stærke skuespillere udstyret med Ruth Prawer Jhabvalas velskrevne dialoger og foreviget i James Ivorys naturalistiske billeder fra regnskoven, der indhegner filmens karakterer i deres Tornerosesøvn. Her bliver Omars ankomst et cue til en ny begyndelse.

’The City of Your Final Destina tion’. Instruktion: James Ivory. Manuskript: Ruth Prawer Jhabvala. Britisk