Døden kører Ford Mustang

Actionfilmen ’Need for Speed’ er skrevet af to bilmekanikere og instrueret af en tidligere stuntman. Nu skal man jo ikke skue hunden på hårene, men det kan være en del af forklaringen på, at den er så ufatteligt ringe
20. marts 2014

Aaron Paul var så god som narko-dealeren Jesse Pinkman i tv-serien Breaking Bad, at Jesse overlevede fem sæsoner af serien, selv om han oprindeligt skulle slås ihjel i den første. Nu er den 34-årige selvlærte skuespiller rykket over i actionfilmens verden og aktuel i Need for Speed, inspireret af et populært computerspil. Han har rollen som den følelsesmæssigt sårbare, men superdrevne racerkører Tobey, og med sit talent for at spille badass med samvittighed er Aaron Paul en gevinst for bilfilm-genren. Desværre er bilfilmgenren ikke nogen gevinst for Aaron Paul.

Tro mod bilfilmtraditionen foregår Need for Speed blandt utilpassede knægte, der dyrker deres hobby med lige dele foragt for døden og for loven. At heltene udsætter andre for fare, er underordnet, og i den forstand lever de hurtige bilers action-subgenre sit eget liv i et amoralsk parallelunivers til Hollywoods mere moralorienterede metervare. Her er takt og tone at være en god kammerat, ikke mindst i et ræs.

Som et dødt forrudeinsekt

I Need for Speed har de unge mænd i New Yorker-provinshullet Mount Kisco fået den ide at køre om kap midt i bytrafikken og imod kørselsretningen. Amatørpiloten Benny (Scott Mescudi) dirigerer vennerne i helikopter, hvorfra han holder øje med modkørende biler, lyntog og den slags. En dag vender Tobeys arvefjende Dino (Dominic Cooper) hjem til byen og udfordrer ham og hans bedste ven Little Pete (Harrison Gilbertson) til en dyst. I Dinos illegalt importerede svenske Koenigsegg Agera-sportsvogne drøner de over en smal bro, og Little Petes bil går i brand. Dino stikker af, og Tobey tilbringer to år i fængsel.

Ude igen øjner Tobey en chance for at få hævn i et ulovligt løb arrangeret af en gal rigmand (Michael Keaton). For at nå det skal Tobey køre fra Østkysten til Californien på to døgn i en specialbygget Ford Mustang. Desuden må han trækkes med bilens forhandler den britiske babe Julia (Imogen Poots). Er man som filmens instruktør, der er tidligere stuntman, og to manuskriptforfattere, der har et autoværksted for klassiske amerikanermærker, vild med muskelbiler, er der godt med lir. Ellers er Need for Speeds 130 minutter dræbende kedsommelige. Plottet er ualmindeligt urealistisk, og karakterernes udviklingskurve kan tegnes i panden på et dødt forrudeinsekt.

’Need for Speed’ Instruktion: Scott Waugh. Manuskript: John Gatins og George Gatins. Amerikansk (Biografer landet over)