Læsetid: 3 min.

Jagten på den gode historie

Selvfølgelig er teatret inspireret af virkeligheden. Men ’Det Gode Liv’ på Aveny-T viser, at det ikke nødvendigvis går godt at låne inspiration i en fremragende dokumentarfilm
Så står Ghita Nørby og Tammi Øst og er fanget af hinanden og fattigdommen i den problematiske dramatisering af dokumentarfilmen ’Det Gode Liv’ på Aveny-T.

Natascha Rydvald

11. marts 2014

Det Gode Liv er en prisbelønnet dokumentarfilm fra 2012 om to danske kvinder i Portugal: en mor og hendes midaldrende datter, der tidligere tilhørte en ubekymret overklasse, men som i dag må vende hver en euro. Denne gode historie er nu så også blevet til en teaterforestilling på Aveny-T – med Ghita Nørby og Tammi Øst som de to passionerede overleverskikkelser.

Og jo! Ghita Nørby er durkdreven som en dominerende og overbærende mor, og Tammi Øst er sprudlende som en hævnlysten og mindst lige så dominerende datter. Det er selvfølgelig også forventningerne til disse to store skuespillerinder, der får folk til at valfarte til Aveny-T for at se Det Gode Liv. Disse forventninger bliver indfriet. Men det gør forventningerne til forestillingen som helhed faktisk ikke.

I stedet kan tilskueren sidde i mørket og tænke på, hvorfor man egentlig omsætter en dokumentarfilm til teater. Hvad er det ved denne ’ægte’ historie, der sætter sindene i brand på en anden måde end almindelig fiktion?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer