MØ fucker med koderne

Den unge danske sanger og sangskriver MØ er pakket ind i en så stærk hype, at det kan forplumre lytteoplevelsen. Informations musikredaktør forsøger sig med en hyperenset anmeldelse
MØ har lyst til at give slip og fucke up. Hvem har ikke det? De fleste. Men hun gør det med en løssluppen energi, som måske bedst kan ses i hendes kropssprog, fjernt fra Beyoncés stramt koreograferede forførelsesteknikker. I stedet udtrykker MØ med sine sløset flagrende bevægelser i sine musikvideoer en gennemsnitlig ung dames ukontrollable begejstring over at mærke beatet sætte kroppen i svingninger

Tor Birk Trads

7. marts 2014

Få herhjemme har kunnet styre deres stådreng – eller ståklit – over, at den store vide verden er med på en lytter, når vores egen sanger og sangskriver MØ giver lyd fra sig. Og hvor er det dog herligt, at vi som nation mener at kunne føle anpart i den succes, som er blevet den 25-årige sanger og sangskriver til del.

Lad os alle inhalere ordene, der bekræfter, at vi for en stund ikke længere er en prut i en by i provinsen. ’Hype’, ’hot’, ’efterspurgt’, ’stjerneskud’, ’massiv udenlandsk omtale’, ’på alles læber’, ’sangkomet’ – ord, der alle stammer fra danske medier. Og lad os sammen sniffe os høje på succesmarkører som opmærksomhed fra BBC Radio One, Pitchfork, Playboy (okay, det er vist så kun i Ekstra Bladets optik) og høje antal views på YouTube eller lytninger på Soundcloud.

Og så holde op med det pjat.