Men så bliver Kasper bange

Skuespilleren Kasper Leisner spiller sig selv i den besættende forestilling ’Nordskoven’. Om manden, der hele tiden forsøger at løbe fra sig selv
15. marts 2014

Han løber. Lige fra han var lille, er han løbet væk, hver gang han er blevet bange. Med sine lange muskelben, der kan overhale de fleste. Det er den 38-årige skuespiller Kasper Leisner, der løber. Og det er ham, der på Teater Mungo Park sammen med instruktøren Tue Biering og skuespillerkollegaen Peter Christoffersen har valgt at lægge sit liv frem, som om det var en dokumentarcase.

Hele Kasper Leisners liv er i forestillingen Nordskoven: Hans håbløse skilsmisseopvækst, hans underkuede far, hans rodløshed, hans fascination af kvinderne, hans flirt med teatret, hans forsøg på at rejse væk fra sig selv ved at rejse ud. Og så videre. Hans brutale angstanfald er også med – også de virkelig slemme. Selv hans barn er med; barnet, som han åbenbart også er kommet til at løbe væk fra.

Det er ekstremt modigt af Kasper Leisner som kunstner sådan at vise privaten frem. I modsætning til historier fra en forfatter, der skriver en roman om sig selv, så kan skuespillerens egen historie ikke distanceres og overføres til et stykke papir. På teatret bliver historien netop genoplivet i mandens egen krop – hver eneste aften. Han spiller sin egen historie. Redigeret, men tilsyneladende uden censur. Det er både barskt og generøst. Og dermed kommer han i familie med dokuperformere som f.eks. Odin Teatrets Iben Nagel Rasmussen i Itsi Bitsi eller Nielsen og hans forestillinger om Nielsen.

Sandhedshelt

Nordskoven er ikke bare doku – Nordskoven er stærk scenekunst. For det er medrivende og kompromisløst og stakåndet teater, der sidder i kroppen i dagevis.

Her er ingen egentlig dramatiker. Men Kasper Leisner har tydeligvis godt fat i erindringsordene. Og Tue Biering har samlet dem i scener, der morsomt og spartansk spiller nogle overraskende stærke følelser frem. Usentimentalt i en nødtørftig papkassescenografi – og over for et videokamera og et dukkehus.

Men det er Kasper Leisner og Peter Christoffersens grænseløse tillid til hinanden, som gør forestillingen uimodståelig. Det er Leisners ublu evne til at genspille sig selv, der gør ham til en sandhedshelt og en fiktionsstjerne på samme tid. Og det er Peter Christoffersens underdrivelser, når han spiller fordrukken mor eller syg bror og gravid kæreste, der får tilskueren til at stirre sultent mod den lille scene for at blive endnu mere berørt.

Ny Jørgen Leth

Egentlig er Nordskoven også fortællingen om machoen fra 1970’erne, der bare ikke bliver voksen. Om drengen, der ikke kan sidde stille i skolen – og om fyren, der ikke kan binde sig til kæresten. Hvad ville der være sket, hvis han blev født i dag, kan man tænke. Ville han så være medicineret og inkluderet, inden han fyldte ti år?

Leisners historie bliver i hvert fald også en historie om en manderolle i forandring – og om en frihedslængsel og en selvskaderdrift, der er fuldstændig løsrevet fra mandens traditionelle forsørgerrolle.

Kasper Leisner er ikke bare en Peter Pan, der ikke vil binde sig. Han er snarere en ny generations Jørgen Leth, der vil kommentere på sin egen frihedstrang, mens han udlever den. Uanset prisen.

Kasper Leisner har været en fast del af Mungo Parks ensemble siden 2007. Han har ikke mindst skabt sig fans i Kvinde kend din krop og Dette burde skrives i nutid – og hans høje, lækre krop har ikke mindst gjort ham til kultskuespiller hos kvinderne.

Netop derfor virker det så stærkt, at han i Nordskoven helt åbenhjertigt praler af, hvor mange kærester han har kunnet tackle på én gang – to, fem, syv …! Hvordan han er blevet afhængig af at score og hore, simpelthen for at bringe sig selv helt ud på kanten af eksistensen. Her er Kasper Leisner så ærlig og sandfærdig, som man vel kan blive det på en scene. I hvert fald i det stille øjeblik, hvor han selv erkender sin livsangst. For så lukker han sit kønne fjæs og ryster sit lyse hår. Og så løber han.

Nordskoven. Instruktion: Tue Biering. Scenografikonsulent: Marie Rosendahl Chemnitz. Mungo Park, Allerød til 22. marts og 25-26. marts i Lyngby. www.mungopark.dk