Læsetid: 4 min.

Slavehistorien som spøgelse

Video-og fotokunstneren Jeannette Ehlers kigger på Danmarks fortid som kolonimagt i en række præcise, smukke og emotionelle værker
I ’Atlantic (Endless Row)’ ses kystlinjen ud for Fort Christiansborg i Ghana, som fra 1661 fungerede som udskibningssted for tusindvis af afrikanske slaver til arbejde i plantagerne i Dansk Vestindien. Nu ser man kun en kæde af spejlinger af de sorte mennesker, ikke de rigtige. Foto fra udstillingen
22. marts 2014

Den sortsværtede læderpisks dumpe smæld kan næsten føles helt fysisk, når den rammer det hvide lærred. Pisken afsætter lange, sorte aftryk hver gang den rammer lærredet, maleriets blegt udspændte hud. Whip It Good hedder videoen, som dokumenterer Jeannette Ehlers’ (f. 1973) performance af samme navn, opført første gang i Berlin sidste år.

Værket griber fat i den almindelige afstraffelsesmetode, som de afrikanske slaver på de Dansk Vestindiske Øer blev underkastet i det 18. og 19. århundrede.

Slavehandel

Men nu føres pisken af kunstneren selv, som med den dramatiske seance ikke kun roder op i et lidet flatterende stykke danmarkshistorie, men også i sin personlige historie. Som datter af en far med rødder i Dansk Vestindien og en dansk mor har Jeannette Ehlers direkte lod i historien om Danmark som en kolonimagt, der systematiserede slavehandel gennem mere end et århundrede fra 1679 og frem til forbuddet mod import af slaver i 1792.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Vang Bach
  • Niels Mosbak
  • Jette M. Abildgaard
Vang Bach, Niels Mosbak og Jette M. Abildgaard anbefalede denne artikel

Kommentarer