Læsetid: 4 min.

Sort stærkt og strålende

Det er flot, at Det Kongelige Teater igen har påtaget sig den svære opgave at opsætte operaen ’Porgy and Bess’. Det fortjener at blive en publikumssucces. Men sangere og orkester skal finde hinanden, før det bliver helt godt
Det var som én fysisk enhed med Porgy and Bess’ indtog af Operaen, når hele sangerholdet med stemme og krop gang på gang udgjorde et nyt stærkt tableau i den sparsomme, men fine krykkeagtige scenografi.

Miklas Zsabo

25. marts 2014

 

Det var Det Kongelige, der i sin tid stod for Europapremieren på Gershwins folkeopera Porgy and Bess. Ikke en hvilken som helst opera i en hvilkensomhelst tid, men en amerikansk opera af en jødisk komponist om sorte mennesker sat op på Kongens Nytorv i 1943 under den tyske besættelse.

 

Bombetrusler fra værnemagten fik den daværende direktør til at overnatte på teatret i protest, men efter have spillet 22 gange for udsolgte huse, kapitulerede teatret og tog forestillingen ned.

Modsat en sortsværtet skare af danskere, som man stillede med i 1943, er hele sangerholdet i dagens opsætning af Porgy and Bess et stort set sort hold. Ikke nødvendigvis fra USA, men med møje hentet fra hele den internationale scene.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

olivier goulin

Gershwins ubestridte mesterværk; hans 'Liebestod', tør man næste kalde det.
"Bess, You Is My Woman Now" har i hvertfald lidt af det samme romantiske, transcendente gys som Isoldes Liebestod.

Fabelagtig musik. Et virkelig helstøbt værk.

/O