Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Udyret skal dø

’Out Of The Furnace’ er en brutal og knugende fortælling om, hvordan USA’s rovdrift på sin befolkning har perverteret den
Christian Bale spiller – med enorm tyngde – Russell Baze, der forsøger at genstarte livet efter en spjældtur.
Kultur
13. marts 2014

Når en film begynder med, at en mand næsten kvæler en kvinde ved at tvinge en hotdogpølse ned i hendes hals, så ved man godt, at det ikke bliver en nem film at sidde igennem. Men Out of the Furnace er det værd. Indædt fokuseret, som den er, på at fortælle det forarmede USA’s historie gennem knust kærlighed og knusende vold.

Vi er i stålindustribyen Braddock, Pennsylvania. Christian Bale spiller Russell Baze, der forsøger at genstarte livet efter en spjældtur. Det sker med en enorm tyngde.

Casey Affleck spiller med ætsende desperation lillebroderen, der har mistet troen på nationen og livet efter fire udstationeringer i Irak. Hans selvdestruktion er fortællingens motor, og den minder om Christopher Walkens i The Deer Hunter, der foregik i en anden stålindustriby – og i Vietnam.

Ny krig, samme lort.

Ja, Out of the Furnace refererer endda direkte til 1978-filmen i en jagtscene, hvor Bale har en hjort på sigtekornet.

70’erne har for længst gjort deres indtog i ny amerikansk film. Det genopståede behov for at skabe levende miljøtegninger af et smadret USA og fortælle den lille mands tragedie og om systemets medskyld er evident i et væld af film. Og her bliver det til fortællingen om, hvordan storindustriens hensynsløse fremfærd og krigens brutalitet strider så meget mod menneskets natur, at det kan pervertere os, at det kan afføde en enten udad- eller indadrettet vold. I så høj grad at nogle ligefrem ønsker at blive slået ihjel af medlidenhed, soningen af deres synder. Udyret skal dø.

Intimiderende nærbilleder

Out of the Furnace bliver også til en form for socialrealistisk backwoods horror (tænk på Udflugt med døden fra 1972), hvor de indavlede – og dermed genetisk perverterede – hillbillies ernærer sig ved at gøre skamskudte individer til illegale nævekæmpere. Sjældent har nærbilleder været så intimiderende. Man kan mærke truslen og smage den hjemmebrændte sprut, når mændene nedstirrer hinanden. Man kan lugte desperationen, når de elskende forstår, at de har tabt hinanden.

Totalbillederne er også håbløse. Nådesløst usminkede tegninger af en nedbrudt og afstumpet by, hvor al omsorg for omgivelserne for længst er brugt op. Malingen falder af i store flager. Ja, der gemmer sig en hel fortælling om at bryde den sociale arv i det, at den kærlige storebror har energi til at istandsætte familiehuset efter faderens død.

Men indeni er alt også rustet op. Christian Bale og Woody Harrelson (der i stedet for den sort komisk afvigende karakter, han har forfinet i en lang række roller, spiller en uhyggeligt brutal type) taler fra et sted langt dybere i deres struber end vanligt.

Personligt ville jeg ønske, at volden ikke så ofte skulle være klimaks i amerikanske film. Men i Out of the Furnace er den i hvert fald aldrig dumt underholdende, og den giver også en overraskende kærlig forløsning.

’Out of the Furnace’ Instruktion: Scott Cooper. Manuskript: Scott Cooper og Brad Ingelsby. Amerikansk (Biografer landet over)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her