Læsetid: 6 min.

Skal Ai Weiwei dø?

En ny generation af kinesiske kunstnere sætter nye standarder for kinesisk samtidskunst. Det cementeres med udstilling i Berlin, der sprudler af kunstnerisk overskud og imponerer værk for værk
En realistisk dukke, der forestiller en død Ai Weiwei udgør He Xiangyus bidrag til en udstilling i UferHallen i Berlin, der sætter fokus på ny, kinesisk installationskunst. Foto fra udstillingen: He Xiangyu
26. maj 2014

Ai Weiweis kødfulde korpus ligger midt på det hvide podium, afsjælet og med hovedet lige ned i gulvet. En nødvendighed måske? For vi i Vesten synes fuldstændig forgabt i den kinesiske kunstsuperstjernes evne til at bekræfte vores egne værdier, når han revser Riget i Midten, og det i en grad, så vi glemmer kunsten og i stedet dyrker den politiske kult. Ai Weiwei er én side af kinesisk samtidskunst. Men kunstnerisk set er det langt mere interessant at se på den nye generation af unge kinesiske kunstnere, der lige nu udstiller kun få kilometer fra Ai Weiweis nuværende sensationsudstilling på Martin-Gropius Bau i Berlin.

Anbefalingen er derfor at sætte det politiske selvsving over Ai Weiwei på pause et øjeblik og rette blikket mod udstillingen i den gamle, rå industrihal UferHallen, hvor 26 nye og etablerede kunstnere fra Beijing folder sig ud på et eminent højt kunstnerisk niveau.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu