Frihed til det ufrugtbare

I år er det hundrede år siden, Den Frie Udstillingsbygning blev undfanget i trods. Udstillingen er et sammensurium, som skriger om kap, men indeholder også værker, der skuer tilbage og fremad på samme tid
Den Frie Udstilling blev stiftet 1891 af Johan Rohde, J. F. Willumsen, Vilhelm Hammershøi m.fl., som et alternativ til Charlottenborg. I starten fik Den Frie ry for at være en form for forsøgslaboratorium for unge og progressive kunstnere. Den Frie Udstillingsbygning blev opført i 1898, men blev i 1913 revet ned og flyttet til sin nuværende placering ved Østerport station. Bygningen er tegnet af arkitekt Willumsen

Den Frie

12. maj 2014

Det er hundredeåret for den karakteristiske og markante bygning, vi kender fra Oslo Plads i København: Den Frie Udstillingsbygning, som J.F. Willumsen i sin tid tegnede. Lige nu undergår bygningen en omfattende renovering og udvidelse, der forventes færdiggjort senere på året. Ombygningen vil på overfladen føre Den Frie Udstillingsbygning mere tilbage til dens oprindelige form, samtidig med at den under jorden bliver udvidet og opdateret, hvad angår udstillingsareal og publikumsfaciliteter.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk