Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Hundjævel med englestemme

Den ulykkelige kærlighed gør præcis så ondt, som den skal, når Louise Fribo løfter Lloyd Webbers one-woman-musical ’Tell Me On A Sunday’ med sin suveræne tindrestemme
Louise Fribo kan både synge musicals og opera, og hun giver koncerter, ikke mindst i England og Tyskland. Men hun har valgt at spille ’Tell Me On A Sunday’ i København.

Louise Fribo kan både synge musicals og opera, og hun giver koncerter, ikke mindst i England og Tyskland. Men hun har valgt at spille ’Tell Me On A Sunday’ i København.

Det NY Teater

Kultur
2. maj 2014

Louise Fribo synger som en engel. Alligevel er det hendes hidsige toner som hundjævel, der gør hende allermest interessant i one-woman-musicalen Tell Me On A Sunday. For i denne lille musicalperle af Andrew Lloyd Webber skildres en kvinde, som forelsker sig vildt og lykkeligt i en fuldstændig fantastisk mand, der lover hende den mest vidunderlige glamourfremtid – men som selvfølgelig hurtigt forråder hende.

Jo, man har hørt det med de svigefulde mænd og de naive piger før. Og omvendt. Men Webbers pointe her er, at man følger denne kvinde, efterhånden som hun samler sig selv op og kaster sig ud i det næste eventyr – og det næste. Unge mænd, vilde mænd, gifte mænd … For mændene giver hende det erotiske kick, som hun bare have; også selv om de sparker hendes selvtillid i smadder. Lige indtil hun på et tidspunkt er klar til være sig selv – og til måske at finde en jævnbyrdig kæreste.

Vrikker

På Sceneriets lille scene dybt inde under Det Ny Teater står Louise Fribo helt beskedent i et par sorte bukser og høje hæle – og en enkel sølvbluse. Hendes brune hår krøller iltert, og hendes små øjne bliver smallere og smallere, jo mere hun bliver snydt af handyrene. Men røven vrikker, som den skal.

Uanset om hun sidder ved et bord og skriver brev til sin mor, eller om hun ligger henslængt oppe på flyglet i en flirt med pianisten, så er hun aldeles uimodståelig. Og hun, der lige har gestaltet heltinden i Love Never Dies for fuld udblæsning, har nu sådan en magnetisk ro over sig, at tilskuerne næsten bliver forvirrede.

Hun kan alt

Louise Fribo står på toppen af karrieren – med den vildeste stemmekraft og den smækreste krop. Lige nu kan hun alt. Hun synger musicals, hun synger opera, og hun giver koncerter, ikke mindst i England og Tyskland. Netop derfor er det interessant, at hun har valgt at spille denne solomusical i København, som sagtens kan blive hendes nye kendingsmærke i international showbiz.

Hendes høje toner er funklende klare, men de er også frække og flabede. Og så har hun en klang i sine allerøverste toner, så jeg er parat til at skrive under på, at jeg aldrig nogensinde har hørt de toner før. Og selv gennem en hel times live-forestilling er der ikke en eneste konsonant, der forsvinder i hendes mund.

Musikken følger hende med den helt rigtige Lloyd Webber- tone. Tempoet er lige akkurat så tårepersende, som det skal være. Kapelmester Christian Berg får klavertangenterne til at flyde sammen i musikkens endeløse kærlighedssuk, mens Pelle Fridell skifter muntert mellem klarinetten og saxofonen. Og Jesper Thorn håndterer kontrabassen med en fyrig knipsen, og nej, han har ingen problemer med at flirte sultent med Fribos lækkerhed undervejs …

For lidt lir

I forestillingen på ’Off Det Ny’, som Sceneriet nu også hedder, har Mads M. Nielsen været dramatisk konsulent, og han har skabt en fin og klar udvikling i forestillingen. Men ikke en eneste lysekrone er dalet ned fra den store scene ovenover. På nær en enkelt smuk silhueteffekt er lyssætningen gudsjammerlig kedsommelig og nærmest fjendsk – og der er hverken baggrund eller rekvisitter. Måske en begavet scenograf alligevel kunne skabe et univers rundt om denne powerkvinde, så hun fik lov til at stråle i en visuel ramme, der er lige så fuldendt som hende selv?

Lige nu virker konceptet lovlig spartansk og faktisk også for ’koncertagtigt’. For når Louise Fribo synger Tell Me On A Sunday, synger hun ikke koncert – hun spiller en musical. Og hun gør det med sit nære kendskab til Lloyd Webbers sangunivers, så hun aldrig misser en eneste af hans typiske tonespring.

Det eneste utroværdige ved denne opsætning er vist, at mænd på stribe skulle finde på at forlade en wonderwoman som Louise Fribo …

’Tell Me On A Sunday’. Musical af Andrew Lloyd Webber. Musikalsk instruktion: Christian Berg. Dramatisk konsulent: Mads M. Nielsen. Synges på engelsk. Off Det Ny – Sceneriet under Det Ny Teater. Opføres også 7. og 9. maj og 11.-22. november samt på turné. www.detnyteater.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her