Adventure Time

’Adventure Time’ blander fantasy med børneleg, den er på én gang både ironisk og oprigtig. Det er svært ikke at falde for
26. juni 2014

Finn & Jake er de bedsteste venner i verden. Eller i hvert fald i landet Ooo, hvor Adventure Time foregår. Deres sammenspil driver serien, og på den anden side af skærmen ønsker man intet andet end at være deres tredje, stumme ven, der er med på eventyr.

Lidt for sulten og lidt for doven

Menneskedrengen Finn er drevet af at forsvare det gode og bekæmpe det onde med sit sværd og sine evner. Ikke bare fordi det er det rigtige, men fordi det er sjoveste. Finn kan – som det barn han er – blive helt rastløs af ikke at slås med nogen. Han leger stoisk kriger, men det bliver ved med at være en leg. På den måde bærer han heller en moralsk didaktik på sine helteskuldre. Han gør sit bedste for at gøre det rigtige, men selv i Ooo er ’det rigtige’ en svær størrelse at få greb om.

Hunden Jake går ikke helt så meget op i rigtigt og forkert. Han er lidt for doven og lidt for sulten til ikke at gå efter den lette løsning. Lidt ligesom de fleste af os. Selv hans latter er mageligt lumsk. Han er det pragmatiske modstykke til den idealistiske Finn, men en pragmatiker inspireret af idealisten.Jakes store styrke er, at han kan alt med sin krop. Han kan gøre sig stor, som et ridedyr, lille nok til at slå en fis i Finns brystlomme eller til at blive en enorm knytnæve. Det er endeløst fascinerende at se ham modulere sin krop efter behov. I et afsnit, hvor de to venner bliver tykke, kan Jake til sidst vende tilbage til sit almindelige udseende på et splitsekund, mens Finn står og kæmper med at trække maven ind. Vi er ligesom Finn fanget i vores kroppe, men Jake har ingen begrænsninger. Hans fantasi er ikke underlagt virkelighedens realiteter – for her er fantasierne virkeligheden. Hvert afsnit varer kun 10 minutter, men byder på nye eventyr, der lancerer en evig strøm af bizarre bikarakterer, der altid fordrejer fantasy-klicheerne. Som da Finn & Jake møder vogteren af en stor port ind til et andet land. Vogteren har en slags munkekutte på og udfordrer dem til at finde vejen igennem denne port, som i et rigtigt eventyr. Men vogteren er også en gullig mandsling med fistelstemme, der har spændt en kæmpe nøgle på hovedet, som var den en hat. Så Finn løfter ganske enkelt vogteren op, skubber ham ind i låsen og drejer rundt. Det er en syret og simpel parodi på de normalt alvorsfulde og komplekse forhindringer, helte møder i fantasy og eventyr. Men ironien er ikke distancerende. For Finn og Jake synes også det er morsomt. Selv om det er en sjov verden af forskruet fantasy, kan man stadig godt kæmpe for det gode. Oprigtig moral og legende ironi spiller sammen, fordi hovedpersonerne selv værdsætter begge dele. Det gør ironien varm og oprigtigheden usentimental.

Tilbage til da prutter var skægge

Der er meget krop i Adventure Time. Serien har scener, hvor de bare æder is og leger med deres mave. Andre gange ser man dem bare danse for at fejre en sejr, eller måske bare for at fejre deres krop. Det er sjovt at bevæge sig, det er sjovt at opdage sin krop. I et afsnit bliver Finn forvandlet til en gigantisk fod. Ikke særlig praktisk, men Jake synes, det er en fantastisk forandring. Fødder er spændende! Selv det at brække sig er et hyppigt motiv i serien. Fascinerende væsker flyder fra kroppene.

Serien er som en baby, der piller ved sine fødder og trækker et snotspor fra næsen til munden. Alle deres ridderlige eventyr tager udgangspunkt i en barnlig erfaringsverden, og det er ikke bare en enormt morsom diskrepans, men det fører også alle os, der har glemt, at vi var børn, tilbage til en tid, hvor prutter var skægge, og en navle kunne ligne et ansigt.

’Adventure Time’ kører flere gange dagligt på Cartoon Network. Og hele første sæson kan ses på Netflix. Anden sæson kan ses på amerikansk Netflix.