Kunst, kultur og klodser

LEGO er ikke blot en populær plastikklods til at lege med. Det er også et cool stykke populærkultur, som signalerer kreativitet og originalitet, ikke mindst takket være ’LEGO filmen – et klodset eventyr’ og et nyere afsnit af tv-serien ’The Simpsons’
i ’LEGO filmen – et klodset eventyr’ lærer filmens hovedperson, Emmett, en ganske gennemsnitlig LEGO-mand, der hele livet har kæmpet for at passe ind, at man gerne må skille sig ud.

Warner Bros

19. juni 2014

I det afsnit af den animerede komedie- og satireserie The Simpsons, som blev sendt på amerikansk tv den 4. maj, Brick Like Me, var alt ikke, som det plejede at være. Homer Simpson havde mareridt, og han jamrede sig: »Det er ikke at sælge ud! Det er co-branding! Det er co-branding!«

Og så vågnede han op i en verden, hvor han og resten af familien Simpson og hele byen, de bor i, var lavet af LEGO.

For ganske nylig lancerede LEGO både et The Simpsons-byggesæt, der bestod af alle medlemmerne af familien og huset, de bor i, og ikke færre end 16 Simpsons-minifigurer af den slags, samlere er helt vilde med. Så ja, der er tale om co-branding de to populærkulturelle giganter imellem: Hvor LEGO er med til at give The Simpsons nyt liv – Matt Groenings populære serie kører på 25. år – øger The Simpsons kun den coolness og street cred, som de verdensberømte klodser har fået en del af i de senere år, kulminerende med Phil Lord og Christopher Millers LEGO filmen – et klodset eventyr, der havde premiere tidligere i år og nu udkommer på Blu-ray og dvd.

Leg godt

Det er en fascinerende udvikling, LEGO har oplevet gennem de seneste 10-15 år. Det danske verdensfirma er gået fra at have betydelige økonomiske problemer til at være en endog vældig succesfuld virksomhed. Og når jeg tænker på min barndoms LEGO-klodser, hvor det hovedsageligt handlede om at bygge, som man havde fantasi til, er der en verden til forskel.

Lidt forenklet kan man sige, at LEGO fik problemer, da de bredte sig over for meget og mistede grebet om deres egen kerne og identitet og underminerede den kreativitet, der altid har været plastikklodsens force – LEGO er som bekendt en sammentrækning af ’leg godt’ og betyder i øvrigt »jeg sammensætter« på latin. Virksomheden genfandt sin mojo, da netop kreativiteten og opfindsomheden – hvad man kan bruge klodserne til – igen kom i fokus.

Det hjalp selvfølgelig også, at LEGO undervejs allierede sig med nogle stærke brands – Star Wars, Harry Potter og Ringenes Herre for at nævne et par af de bedste – og begyndte at lave klodser, som både kunne forberede de mindste børn på filmoplevelsen og forlænge filmoplevelsen for de lidt ældre. Det var en synergieffekt, som alle vist kun er glade for. Siden begyndte LEGO at lave computer- og konsolspil baseret på både Star Wars, Harry Potter og Ringenes Herre og på andre succesfulde film- og tegneserieuniverser, ikke mindst Indiana Jones og Batman og Superman, der ejes af Warner Bros. og Disney.

Klodsede fællesskaber

Al denne succes er selvfølgelig resultatet af nogle gode forretningsstrategier og er i sig selv ikke så interessant. Men når det af de involverede kombineres med den intelligens, sans for humor og en tilgang til det at spille, som handler om at lege, bruge sin fantasi og samarbejde med andre, kommer det til at spejle det de tanker og ideer, LEGO’s grundlægger, snedker Ole Kirk Kristiansen havde, da han i 1932 begyndte at lave legetøj af træ.

For LEGO er det selvfølgelig vigtigt at tjene penge, men det synes heldigvis ikke at være det eneste, virksomheden fokuserer på. LEGO er i hvert fald ikke bange for at invitere både professionelle sparringspartnere og dedikerede kunder/brugere/fans til at bygge videre på produkterne, gøre dem bedre og udvikle dem. Da LEGO for snart mange år siden lancerede Mindstorms, som kunne bruges til at konstruere programmerbare robotter, opstod der et verdensomspændende fællesskab af robotnørder, som delte tips og tricks med hinanden, og det resulterede blandt andet i mere avancerede versioner af byggesættet, senest MindstorMS EV3.

Siden har LEGO også søsat CUUSOO, som for nylig tog navneforandring til LEGO Ideas, og hvor klodsfanatikere, der bygger på livet løs, kan præsentere deres ambitiøse projekter og måske få dem sat i produktion. Man lægger sit projekt online, og opnår det mere end 10.000 stemmer fra andre selvbyggere og fans i fællesskabet, tager LEGO det med i puljen af mulige fremtidige produkter. Det har blandt andet ført til et byggesæt af det i forvejen LEGO-inspirerede computerspil Minecraft, DeLorean-tidsmaskinen fra Tilbage til fremtiden-trilogien og spøgelsesjægernes ombyggede ambulance fra Ghostbusters.

Hvis man følger bare en lille smule med på de fora, hvor man ivrigt dyrker og bygger med LEGO-klodser, finder man ud af, at det drejer sig om en stor og spraglet flok kreative mennesker, som her får afløb for deres skabertrang.

De har om noget taget budskabet i LEGO filmen – et klodset eventyr til sig, som det formuleres af filmens hovedperson, Emmett, en ganske gennemsnitlig LEGO-mand, der hele livet har kæmpet for at passe ind, men som lærer, at man gerne må skille sig ud: »Du er den mest talentfulde, mest interessante og mest ekstraordinære person i universet. Og du er i stand til at udrette utrolige ting. Fordi du er den Udvalgte. Og det er jeg også. Og det er alle og enhver.«

LEGO har i mange, mange år været et populært stykke legetøj, de fleste mennesker verden over kender og gerne vil lege med, ikke mindst fordi det er så umiddelbart og nemt at gå til. Man behøver ikke en byggevejledning for at gå i gang med at bygge. Man gør det bare. (Det er også en af grundene til, at LEGO har skåle med klodser på bordet til alle deres møder. Folk begynder automatisk at lege med klodserne, og det stimulerer kreativiteten og idéudviklingen.)

Kultur og kommers

Men det er noget nyt, at klodserne er blevet så synlige og har fået så stor en kulturel gennemslagskraft, at man kan lave en hel spillefilm om og med LEGO, uden at det kun virker som skamløs reklame for de kulørte klodser. Det er det selvfølgelig også, reklame, men det er samtidig mere end det, fordi LEGO har turdet give slip og lade nogle begavede mennesker lege med klodserne og deres image og på én gang hylde princippet bag og lave sjov med universet og brandet.

Det er fascinerende, at folkene bag The Simpsons kan bruge LEGO-klodser til at understrege, hvor hip serien stadig er – at den er relevant i en tid, hvor populærkulturen bevæger sig så hurtigt – mens de samtidig ironiserer over det sammenstød mellem kunst, kultur og kommers, som LEGO-afsnittet af The Simpsons også er. I løbet af Brick Like Me finder Homer ud af, at han er endt i en alternativ verden bestående af klodser, fordi han hyggede sig så godt med sin datter, Lisa, da de i den rigtige verden byggede med LEGO. Men pludselig havde hun ikke tid til ham længere, og så søgte han ind i klodsernes magiske verden, hvor, som hans kone, Marge, siger på et tidspunkt, »alt passer med alt andet, og ingen kommer til skade.«

Den samme bevægelse fra LEGO-verdenen til en ’virkelig’ verden foretager også LEGO filmen – et klodset eventyr sig, og her er det en far, som er så fokuseret på at bygge sit eget værk og limer klodserne sammen i stedet for sammen med sin søn at folde sig ud, lege frit med klodserne og hele tiden bygge nyt.

Både The Simpsons og LEGO filmen påkalder sig klodsens ånd og fortæller om den glæde, man kan få ud af at lege med LEGO.

’The Simpsons’ kan ses på TV3+ og tv3play.dk, og ’LEGO filmen – et klodset eventyr’ udkommer på dvd, Blu-ray og VoD den 24. juni