Tour de force i det europæiske Absurdistan

Ung, fransk forfatter har skrevet en roadmovie på bog om en indisk platten-fakir, der rejser en lille del af jorden rundt på ni dage for til sidst at gøre sin lykke ved at skrive en bog på sin skjorte
En mand bærer den sidste IKEA-kasse ud af en varevogn. I Romain Puértolas’ morsomme roman rejser en fakir til Paris for at købe en ny sømmadras i IKEA, men ender med at gemme sig i et skab, der bliver fragtet til England.

EPA Photo ANP

6. juni 2014

Hjemme i landsbyen i Indien er man overbevist om, at fakiren Ajatashatru har overnaturlige evner. Ud over at gå på gløder og glasskår, kan han stikke diverse spidse køkkenredskaber som gafler og grillspyd ind i sin krop samt sluge sabler. Han kan få et reb til at danse efter sin fløjte, klatre op ad det og forsvinde i et røgslør.

Det er naturligvis alt sammen fup og svindel, og når han asketisk sulter sig i ugevis, snyder han sig til hver aften at guffe løs i smug. Det ved landsbyens beboere naturligvis ikke, og de er stolte af at have en fakir af hans kaliber i deres midte. Selvom de er fattige, skillinger de sammen til en flyrejse, så han kan komme til Paris, hvor han vil købe en ny sømmadras, da den gamle er slidt. En slags pilgrimsrejse, hvor den lokale IKEA bliver hans Santiago de Compostela.

Sådan er anslaget i den unge, franske forfatter Romain Puértolas’ roman med den tillokkende titel Den utrolige historie om fakiren, der sad fast i et IKEA-skab. Løjerne skal vise sig at blive vildere endnu. For sine sidste penge har fakiren købt en fin habit. Tilbage har han kun en falsk 100-euroseddel med snor i. Den betaler han taxachaufføren med, da han lader sig køre fra lufthavnen til varehuset, men trækker den behændigt tilbage, uden at chaufføren i første omgang bemærker det.

Så står han ved sit mål. Varehuset har imidlertid ikke en sømmadras på lager, hvorfor fakiren må vente til den følgende dag på at få sin Stikkoprikköö, som den hedder på det særlige IKEA-sprog. Han beslutter sig for at overnatte i varehuset, men ak! For ikke at blive opdaget, må han gemme sig i et skab, som – endnu mere ak! – fragtes på en truck til England, mens hans hjerte hamrer som et soundtrack fra en Bollywood-film.

Satire over IKEA

Humoristiske romaner er der ikke mange af i dansk litteratur. De er heller ikke særlig agtede. Gud ved, om Forfatterskolen overhovedet underviser i genren? De ses på lidt stedmoderligt, men bevares, det er heller ikke let at være morsom en hel roman igennem.

Publikum derimod hungrer efter humor, og Romain Puértolas’ bog er da også blevet en bestseller i Frankrig samt solgt til 36 lande. Kom så i gang, danske humorister! Verden venter lige uden for døren.

Det lange anslag er virkelig morsomt, og der satiriseres veloplagt over det IKEA-land, hvor man kommer på tvungen rundtur gennem hele butikken og støder på eksotiske møbelnavne samt sære fænomener som vandhaner uden vand i, bøger uden indhold og et katalog, der er udkommet i dobbelt så stort et oplag som Bibelen, ifølge vores forfatter. Han møder også en dejlig, fransk kvinde i cafeteriet, som imponeres af hans magiske numre, men til gengæld bliver han jagtet hidsigt af den vrede taxachauffør, da denne opdager, at han er blevet snydt.

Fakiren i trucken lukkes ud af skabet af syv illegale immigranter fra Sudan, som har skjult sig mellem grøntsagskasser, og via dem bliver bogen også en satire over den underlige verden, hvor der er helt urimeligt stor forskel på, om man er født syd eller nord for Middelhavet, hvorved bogen tilføres et gran af alvor, uden hvilket intet er rigtig morsomt. Fakiren klarer sig, da han i en raptus skriver en roman på sin skjorte, hvorved han oppebærer et kolossalt forskudshonorar mod blot at skrive slutningen om. Han har gjort sin lykke som i eventyrene.

Teknologi og magi

Alt sammen aldeles urealistisk, men der er tryk på kedlerne. Sandt at sige taber bogen imidlertid luft undervejs i sin tour de force, rent plotmæssigt, hvor den mere og mere ligner en roadmovie med Dirch Passer i kvindetøj forfulgt af en kikset James Bond-figur, taxachaufføren, der jager ham i ni dage gennem flere lande.

Men selve sproget lever på forfatterens moderne form for lune, som røber vid og fransk esprit i sin skildring af det europæiske Absurdistan, hvor enhver ny teknologi ligner magi til forveksling, som eksempelvis døre, der åbner og lukker automatisk som i en film af Tati.

Eller tag bare en lighter. Den er også magi for de, der ikke ved bedre. Ligesom fakirtricks.

Romain Puértolas: Den utrolige historie om fakiren, der sad fast i et IKEA-skab. Oversat af Agnete Dorph           Stjernfelt. Rosinante. 256 sider. 249,95 kroner