Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Dansk afro-jazz og jovial digter rimede ikke

Jens Blendstrups barnligt naive fortællinger med Girls in Airports’ afrikansk inspirerede jazz som partner var et dårligt match
Kultur
14. juli 2014
Digteren Jens Blendstrups oplæsning med jazzkvintetten Girls in airports var ikke vellykket. Her ses han med de samme musikere i 2012 ved Jazz Poetry på Jazzhouse.

Digteren Jens Blendstrups oplæsning med jazzkvintetten Girls in airports var ikke vellykket. Her ses han med de samme musikere i 2012 ved Jazz Poetry på Jazzhouse.

Torben Henningsen

Normalt er Girls in Airports et rent instrumentalt foretagende, og det fik fredagens poesikoncert i Den Sorte Diamant, hvor gruppen var koblet sammen med digter-forfatteren Jens Blendstrup, ikke mig til at ønske anderledes.

Herrekvintetten spiller gennemkomponerede numre uden ret mange soloer, modsat af det meste jazz. Derimod er deres musik præget af grooves med enkle harmonier, en karakterisk bandlyd og korte, men fængende melodiske motiver ofte inspireret af nord- og vestafrikansk gnawa-musik eller etiopisk jazz. Nogle gange undres man over, at Girls in Airports’ numre kan være så givende, når der sker så relativt lidt i dem, men de er utrolig stemningsfulde og opløftende.

Tilfældigt sammensat

Ved fredagens event var Jens Blendstrup frontfigur det meste  af aftenen, hvor han læste uddrag op fra blandt andet sine Luskefisefortællinger (2014) og Kvinden adskilt i hoveddele (2003) til bandets akkompagnement, som hovedsagelig bestod af kompositioner fra deres tre cd’er.

De indledte bedst med en historie om drengen Kent, der drømmer om at blive dykker og skriver et brev til den berømte undervandsforsker Jacques Cousteau for at komme i praktik hos ham.

»Han havde skrevet det meget kort, for der er ikke meget luft på havets bund, og dykkere gider ikke læse lange breve, de har så lidt luft og så mange vrag, de skal finde,« oplæste digteren med en rest af barnets uskyldighed.

Og lige gyldigt, hvor banalt eller halvalvorligt emne Blendstrup kom ind på, var der hele tiden en tydelig jovialt-afvæbnende tone i hans foredrag, suppleret af hans udseende: hvid bøllehat, et kæmpestort busket skæg,  spraglet skorte og dertil løbende småirriterende sidebemærkninger om dit og dat omkring situationer i øvelokalet med bandet. I musikken til Kent-historien var der mindelser om noget maritimt, så tekst og toner spillede egentlig meget godt sammen her, men langt de fleste steder virkede de to komponenter tilfældigt sammensat.

Punkteret patos

Måske skulle Blendstrup have skrevet tekster specifikt til lejligheden i stedet for at genbruge uddrag fra vidt forskellige udgivelser. I Luskefisefortællinger hører man flere gange om en karakter som Heino, men ved poesi­koncerten var det et kort og usjovt møde om, da han skulle skrive fristil i sjette klasse.

Digteren morede sig tydeligvis og var gennemgående ikke til at skyde igennem hele aftenen. Sjovere var hans historie om en pensionist på en Vespa-knallert, en om en meget sløv kvinde og en om »kvinders røve, der kan pustes op til det syvdobbelte«, men de passede stadig ikke særligt godt til musikken, og egentlig var teksternes emner tit lidt uvedkommende eller fortalt for sarkastisk til at blive taget alvorligt.

Og når Blenstrup endelig ville fremkalde patos, havde han forinden undermineret muligheden for det på grund af sin joviale facon.

Effektivt gruppepres

Jeg stornød Girls in Airports-numre som »Pirates and Tankers«, »Grass by the Roses« og »Kaikoura«. Generelt spillede bandet godt sammen, og deres tutti-crescendi og stereovirkninger mellem Martin Stenders tenorsaxofon og Lars Greves skiftende saxofoner og klarinetter kom bedre frem end på cd.

Meget hvilede også på Mathias Holms synth-bas (bandet har ingen bassist) og Rhodes-klaver, som var et stabilt og motiverende center hele vejen igennem.

Blandt de meget få soloer var, hvor trommeslager Mads Forsby og percussionist Viktor Dybbroe gik rock-amok i en heftig duel, og hvor Lars Greve freejazz-growlede på sin barytonsax.

Overordnet set løftede bandet i flok og leverede en flot gruppepræstation.

Girls in Airport med Jens Blendstrup. Den Sorte Diamant, fredag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her