Læsetid: 3 min.

Djævlen ler, mens der kysses på repeat

Københavns Operafestival vil gerne lave skæve vinkler på operagenren. Et vellykket bud på sådan én var forestillingen ’Stum Opera’, hvor Charles Gounods opera ’Faust’ blev klippet sammen med F. W. Murneaus stumfilm fra 1926
1. august 2014

Både F. W. Murneaus stumfilm og Charles Gounods opera tager udgangspunkt i den gamle historie om Faust, videnskabsmanden, der ikke er tilfreds med tilværelsen og indgår en pagt med Djævlen. Som udgangspunkt er det en historie om at begære mere end, hvad Gud umiddelbart har givet. Om at tage sagen i egen hånd, handle og betale for det. Gud giver ikke evig ungdom, Gud giver ikke rigdom, Gud giver ikke frelse over for pesten, Gud laver ikke guld til dig – og videnskaben gør det heller ikke. Så er der kun Djævlen og dig tilbage. Goethes Faust er én af varianterne af historien og har selv flere varianter af den, startende med en urfaust, før det blev til det helt store livsværk. Føromtalte opera og stumfilm er to andre udgaver, men naturligvis – som senere værker – lægger de sig op ad Goethe med mange elementer fra hans Faust. Et helt radikalt, gunstigt kunstnerisk greb ved at forene stumfilm og opera til én installation er, at historien koges ned. Der var kun de tre hovedkarakterer tilbage: Faust, Mefistofeles og Marguerite (på tysk Gretchen). På film: Gösta Ekman, Emil Jannings og Camilla Horn.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu