Læsetid: 3 min.

De kønsforvirrede koner fra Bredgade

Grønnegårdsteatret leger med køn og queer i sommerens Shakespeare-komedie, ’De lystige koner i Windsor’. Men når selv machospilleren Troels Lyby virker kønsløs på scenen, så er der noget galt
Troels Lyby bliver hældt ned i vasketøjskurven som Falstaff af Steen Stig Lommer og Morten Hauch-Fausbøll med røde skumboldbryster i ’De lystige koner i Windsor’.  Men ellers er der ikke så meget at grine af i Grønnegårdsteatret i år.

Bjarne Stæhr

2. juli 2014

Det virker forjættende, når en instruktør som Christoffer Berdal vil lege med kønnene i en Shakespeare-komedie. Og når en scenograf som Nina Flagstad har fundet på at indrette scenografien som et rundt teater i bedste Shakespeare-stil, så vokser forventningerne og bliver mindst lige så høje som murene rundt om Odd Fellow Palæets Have.

Men nej. Der er mere queer-forvirring end kønsåbenbaring i denne fortolkning hos Grønnegårdsteatret. Det bliver så rodet alt sammen. Teksten er i forvejen temmelig anstrengt fra Shakespeares side. Ideen med at tvinge nogen til at gifte sig mod deres vilje – og samtidig forføre andre bare for sjov – er unægtelig mere elegant og interessant udfoldet i andre af mesterens dramaer.

Men derfor kan det jo godt blive underholdende og tankevækkende at overvære en mindre spillet Shakespeare-tekst. Ikke mindst når det er i Niels Brunses kåde oversættelse.

Løse babser

Både det underholdende og det tankevækkende forsvinder dog undervejs. Selv kvindemagneten Troels Lyby bliver væk i forestillingens rodede kostumeræs mellem skæg og skørter. Alt er rødt, brunt og sort, og alle ligner hinanden.

Til sidst holder man op med at registrere, om mændene nu også har husket deres morsomme, røde skumbolde, der proppes løse ned et sted i korsagekanten som skønne alternativer til overdimensionerede Linse-babser. Man tjekker heller ikke, om kvinderne nu også har husket at knappe bukserne. For mænd og kvinder spiller både mænd og kvinder – og det er faktisk så rodet, at det til sidst bliver ligegyldigt.

Den eneste, der kun spiller én rolle og ét køn, er Troels Lyby. Men hans Falstaff-figur er gjort til en impotent nar med så mange deller, at han har fået påsyet sit truende køn i rødt dinglestof mellem benene, hvis man ellers som tilskuer skulle blive i tvivl om maskuliniteten undervejs. Det er selvfølgelig en pointe, at en af dansk teaters største machospillere kan gøres kønsløs på scenen. Men indlysende bliver det altså ikke.

Frankofil doktor

Skuespillerensemblet er ellers ret så ukueligt. Den præcise Camilla Bendix er godt nok temmelig ene om at skabe feminin humorbalance i dette dramatiske lysthus. Men når Joen Bille vimser rundt som husholderske, er det med en pragtfuld stemme fra en verden af i går. Og når Steen Stig Lommer forsøger at fordele bejlere og kvindfolk, sker det med en så underspillet humor, at folk hyler af grin.

Morten Hauch-Fausbøll har forrygende fat om sine ædlere dele – både foroven og forneden – med en energiudblæsning, der sørger for god udluftning i Bredgade. Og den nyuddannede Joachim Fjelstrup spiller frankofil doktor med en autoritet, så det må gibbe omme i Amalienborg.

Hellere fruentimmere

Alligevel kan man som erklæret Grønnegårdselskerinde ikke lade være med at ærgre sig over, at årets sommerforestilling ikke har mere saft og kraft. Ikke mindst fordi sidste års opsætning af Molières Fruentimmerskolen med Olaf Johannessens bitre teoretiker stadig sidder i kroppen som en vidunderlig hyldest til forelskelsen – og til den beske erkendelse af, at intellekt ikke nødvendigvis kan erstatte kød af passende alder.

Måske er det også moralen i De lystige koner i Windsor. Men den fremgik altså tydeligere af Grønnegårdsteatrets kønsklare omgang med Molière sidste år, end den ses i den queer-belæssede fordrejning af Shakespeare denne sommer. Røde skumbryster eller ej.

’De lystige koner i Windsor’. Tekst: William Shakespeare. Oversættelse: Niels Brunse. Bearbejdelse og iscenesættelse: Christoffer Berdal. Scenografi: Nina Flagstad. Grønnegårdsteatret i Odd Fellow Palæets Have i Bredgade. Til 23. august

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu