Opera til folket

For sjette gang er der operafestival i København. Festivalen vokser lidt hvert år
26. juli 2014

Copenhagen Opera Festival vil give opera til folket med et program, der ligner sidste års med fælles morgensang, pop up-sang i gaden, mulighed for alle at synge med ved særlige lejligheder, børn, der møder operasangere, DJ-mixning af opera, opera på en ladvogn, opera i Torvehallerne, opera på Toftegårds Plads, Amager Strandpark, Bispebjerg Torv og Den Sorte Plads, på havnerundfarten med mere. Det er helt sikkert, at københavnerne frivilligt eller ufrivilligt kommer til at møde operastemmer i den kommende uge. Operaen vil spille med musklerne og med festivalens egne ord »fejre sig selv«. Hele jargonen med alliterationer i programannonceringerne som »fandenivoldsk, forførende og til at forstå«, »kaffe og kyndige kommentatorer«, »klassisk københavnercruise« og »vildskab a la Vivaldi« pointerer festivalens folkelige fokus.

Børneopera og morgensang

Festivalens program vokser lidt hvert år. Vi starter med børnene: ’Mestersangerne’ går ud på, at pensionerede operasangere kommer ud til børn i deres børneinstitutioner og skræmmer og fascinerer de små og lærer dem at synge. På festivalen står nogle af disse børn frem og viser, hvad de har lært, og programmet fortsætter med hele to børneoperaer og underholdning ved Sigurd Barret kendt fra Sigurds Bjørnetime som mellemspil.

Man kan også vælge at få børnene passet til ’Opera Sitting’, mens far og mor hører opera. Ikke nogen dårlig idé. Som en udstrakt hånd til de unge har man for eksempel ’Stemmer i natten’, hvor DJ Noize »scratcher klip med klassiske koryfæer« eller en pakhusopera, Det dybeste sted, hvor det nye nordiske operakøkken serverer en moderne opera med musik af Daniel Hjort. I den lette og lystige ende kan man enten sætte sig på en havnerundfart og blive overrislet med operette, det vil sige let og underholdende skønsang, eller tage i Politikens Hus til en opdateret udgave af Mozarts lystige opera Figaros Bryllup eller fange operaladvognen på udsøgte københavnerspots, hvor den kongelige opera rykker ud med en særudgave af Rossinis komiske opera Barberen i Sevilla.

Vil man selv synge med, kan man få afløb med morgensang hver morgen kl. ni i Torvehallerne ved festivalens leder Michael Bojesen og fortsætte til kaffesnak, også kaldet ’Opera Lab’, ved forskellige inviterede. Helt klassisk kan man opleve Charles Gounods opera Romeo og Julie som friluftsteater i Regensens Gård eller dyrke vores klassiske nationalsanger Bo Skovhus på visit i Torvehallerne.

Festivalens hovednavn er Patricia Petibon. Hun optræder på den store scene ved Torvehallerne i en koncertant opførelse af Jules Massenets opera Manon i selskab med barytonen Kevin Greenlaw og tenoren Jean François Borras. Petibon er et hovednavn i Frankrig. En af den slags sangere, som den store barokbølge har ført med sig, lille, let og rødhåret, som skabt til fransk teater og med en adræt stemme, der kan boltre sig i både koleraturer og dramatiske udbrud. Hende skal man opleve.

Barokt

Man skal også unde sig selv noget så sjældent som en opera af Vivaldi, der jo skrev meget mere end De Fire Årstider, men som man næsten intet andet ved om, end at han havde rødt hår. Barokoperaer kan være frygteligt lange, men her slipper du med to og en halv time. Det er Københavns barokorkester, Concerto Copenhagen, også kendt som Coco, der igen i år sørger for barokteater på Teater Republique. Og igen i år står den italienske instruktør Deda Cristina Colonna for iscenesættelsen. Colonna er uddannet balletdanser med speciale i barokdans og barok gestik, og i sit arbejde med barokoperaen har hun tilført den en visuel dimension og gjort den til bevægelige tableauer. Det er her, det er muligt at få børnene passet. Børnepasser og musikformidler Vivi Løvgreen lover, at børnene bliver sat ind i operaen imens, så når du henter dem, kan de måske forklare dig den sammenhæng, du måske selv har svært ved at finde rundt i: Ostilio og Caio har noget kørende med Kejser Ottones elskerinde Cleonilla, men Ostillo er faktisk en kvinde, der er forelsket i Caio og jaloux på Cleonilla og vil dræbe hende, men selvfølgelig misforstår Caio alt, da han ser dem sammen og siger det til kejseren, som siger, at han skal dræbe Ostilio, men da hun viser sig at være en kvinde, gifter han sig med hende i stedet.

Stumt

I multimediaenden kan man på N. Zahles Gymnasieskole opleve Murneaus stumfilm i arrangement med Charles Gounods opera over samme emne, Goethes Faust. Det er også et ’Opera Sitting’-arrangement, hvor Vivi Løvgreen vel så vil underholde børnene med historien om, hvordan Faust sælger sin sjæl til Djævlen, forfører den unge Marguerite, gør hende gravid og til sidst dræber hende, for at hun kan slippe ud fra det fængsel, hun er havnet i for at have slået sit barn ihjel – mens du er til ’Stum Opera’. Murneaus stumfilm fra 1926 klippes sammen med liveopera, og en pianist binder de to forestillinger sammen fra klaveret. Den ville jeg nok også nappe, alene for at se om det lykkes og for at se Gösta Ekman spille Mefistofeles.

La Grande Finale i Torvehallerne er jo nok for dem, der er til store finaler. Her loves der et »enestående punktum« for festivalen. Og du kan synge med. Så bliver det ikke mere folkeligt.

Copenhagen Opera Festival, 27. juli - 3. august