Læsetid: 5 min.

Baglæns modvind

Der trækkes vod i kunst- og billedhistoriens ocean af skatte i Christian Vinds inciterende udstilling på Overgaden, som belønner sit publikum med velgørende eksistentiel søsyge
Foto fra udstillingen/ Anders Sune Berg
1. september 2014

Livet må forstås baglæns, citeres Søren Kierkegaard ofte for at have skrevet. Den mindre citerede sætning, der fulgte efter lyder: »Hvilken Sætning, jo meer den gjennemtænkes, netop ender med, at Livet i Timeligheden aldrig ret bliver forstaaeligt, netop fordi jeg intet Øjeblik kan faae fuldelig Ro til at indtage Stillingen: baglænds.« Vi er med andre ord henvist til ikke at begribe vores eget liv fuldt ud.

Det var i 1843, Kirkegaard noterede dette i sin journal. Samme år vandt marinemaler Anton Melbye den Neuhansenske Præmie for sit maleri »Skibe krydsende for Modvind«, hvilket Kong Christian 8. bemærkede. Melbye blev derfor inviteret med på en nyerhvervelse til den danske flåde, det engelskbyggede 637 ton tunge hjuldampskib Hekla, på en rejse til Gibraltarstrædet og Marokko under kaptajn K.E. Mouriers ledelse. På den baggrund malede Melbye blandt andet sit måske bedst kendte værk, det dramatiske værk »Eddystone Fyrtårn« fra 1846, som i dag befinder sig på Statens Museum for Kunst.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu