Klicheer fortalt gennem klicheer

Jonas Elmers ’Det andet liv’ er et sympatisk forsøg på at fortælle os, hvad der gemmer sig bag internettets drømme om lykke og liderlighed. Det forbliver bare et middelmådigt forsøg
7. august 2014

Hvad vil den danske instruktør Jonas Elmer fortælle os med sin nye film? At tilfældigheder kan ændre vores liv? At vores valg kan have konsekvenser? At vi gambler med kærligheden, når vi lader lysterne råde?

Klicheer, bevares, men fortalt med den rette nerve, en kreativ kant, et overrumplende twist stadig med mulighed for være fulde af liv. Klicheer er jo bare sandheder, der er blevet sagt for mange gange på den samme måde. Problemet er, at klicheerne i Det andet liv fortælles gennem klicheer. Når man har det dårligt, ligger man i brusebadet i fosterstilling. Når man savner sin elskede afdøde, så taler man med hans genfærd. Når man går i panik, er volden eneste udvej.

Det er en tredelt, men sammenflettet fortælling om forsøget på at overleve hverdagens trummerum, om tre hovedpersoner, der finder kærlighed og sex gennem online forbindelser – og hvordan de forandres af begivenhederne. Bedst er historien om Jørgen (Uffe Rørbæk), der vist mest af alt har brug for at udleve sin homoseksuelle side uden for sit ellers helt o.k. heteroægteskab. Det sker med den unge Mark (Thomas Ernst), og de spiller begge formidabelt, især Rørbæk, der er et tavst fyrværkeri af konflikt.

Parallelt kæmper Karen Rosenberg som Klara med en for skitsepræget og alligevel træg tabshistorie om en kæreste (medmanuskriptforfatter Rune Tolsgaard), hun selv kører i døden. Mens den fint spillende Bo Carlsson opdager, at den farlige modermærkekræft er vendt tilbage, hvilket får ham til at forlade sit bundfrosne ægteskab i en pletvis rørende historie om at finde nærvær og nærhed uventede steder.

Flere scener rammer klokkerent, især mellem Rørbæk og Ernst. Her nyder dialogen tydeligvis godt af, at Elmer har tilladt sine skuespillere at improvisere og således lade dagligsprogets fumlede sætninger og kejtede pauser bløde igennem. Der er også et par sjove dialoger undervejs. Men der er også scener, der skurrer gevaldigt. De virker forcerede og dialogerne teatralske. Der er tragiske højdepunkter, der lader i hvert fald denne anmelder kold. Komiske situationer, jeg ikke griner af. Pointer, jeg irriteres over at få overforklaret.

Skingert billedsprog

Fotograferingen veksler mellem det bevidst famlende håndholdte, suppleret med nogle smukke landskabsfotograferinger, især dem der om natten blæses igennem af billys – og så en række scener med lyssætninger, som vil betone det teatralske og urealistiske i fiktionen, men desværre bliver skingre i deres billedsprog.

Det nytter heller ikke, at Elmer og hans medmanuskriptforfattere lader tilfældet frelse en enkelt protagonist, presser en matematisk forklaring på mønstergenkendeligheden ned over historien, og at hele filmens pointe forklares i en konfirmationstale til sidst. Tværtimod. Det er alt for skematisk. Man mærker hensigten alt for tydeligt, og det kunstneriske eller menneskelige løft udebliver alt for ofte. Online teknologien bruges heller ikke til noget afgørende. Historierne ville ikke have artet sig afgørende anderledes, hvis protagonisterne kun havde haft telefoner med drejeskiver til deres rådighed.

Det andet liv er et sympatisk, men kun pletvist vellykket forsøg på at fortælle os, hvad der gemmer sig bag (internet)-drømmen om lykke og liderlighed. Men den hviler for komfortabelt i sin egen patos, som om ingen på noget tidspunkt har stillet spørgsmålet: Hvorfor skal disse historier om svig, lyst og død fortælles igen?

’Det andet liv.’ Instruktion: Jonas Elmer. Manuskript: Jonas Elmer, Rune Tolsgaard, Marie Høst. Dansk (En række biografer landet over fra i dag, flere fra næste uge)