Læsetid: 5 min.

At læse Smith er både befriende og irriterende

Med oversættelsen af den skotske økonom og filosof Adam Smiths store værk om de moralske følelser træder det tydeligt frem, at fællesskabsfølelsen og menneskets evne til at sætte sig i det andets menneskes sted er grundlaget for den sociale orden
Smith
29. august 2014

Det andet menneske er indbygget i min bevidsthed. Jeg kan ikke være upåvirket af, at den anden lider eller anmoder om hjælp. Vi gribes af stærke følelser, når vi ser andre i nød, som f.eks. »vores bror ... på pinebænken«. »Med fantasien placerer vi os i hans sted, vi forestiller os, at vi gennemlever de samme kvaler som ham, vi finder så at sige vej ind i hans krop og bliver i et vist omfang den samme person som han...« Umiddelbart er vi således optaget af andres ve og vel, også selvom det ikke gavner vores egen lykke.

Således slår den skotske moralfilosof og økonom Adam Smith (1723-1790) tonen an på første side af værket Teorien om de moralske følelser, der nu foreligger på dansk i Claus Bratt Østergaards oversættelse. Mennesket er således ikke kun styret af en umiddelbar egeninteresse og præferenceadfærd, der på rationel og bevidst vis forsøger at få mest muligt (nytte, profit, behovstilfredsstillelse) ud af sin ageren i samfundet og på markedet. Og de ædleste og mest forkælede i samtiden er særligt forpligtede til at tage fat: »Den, der selv er ubekymret, er bedst egnet til at pleje andre i deres kval.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu